Problem med grönalger

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 22 Sep 2015, 22:22

Får massa grönalger på framrutan, jag har ett rio 300 med 4 lysrör 54 w.
1 grolux i fram 2 aquastar i mitten samt 1 juwel nature bak. Reflektorer på samtliga, frågan är om det blir för mycket ljus med reflektorer på alla rör? Lyser 10 timmar, Kanske ta bort reflektor på det främre röret ? Blir bättre med nya lysrör då dom är runt 1 år gamla?
Mycket funderingar då jag aldrig får det fungera

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Problem med grönalger

Post by Chandler » 27 Sep 2015, 16:24

hello,

Är det 4 rör a 54 watt styck du har? Det är hiskeligt mycket ljus så frågan är vad du ska ha allt det ljuset till? För att inte få alger med den ljusmängden bör man ha trycksatt koldioxid, och det är ju i sin tur onödigt om man inte satsar på växter och gärna lite svårare sådana -- vilket man sällan gör om man samtidigt har diskusvarmt vatten (även om ekvationen inte är helt omöjlig).

Grönalger är ett vagt begrepp. Det man vanligen stöter på är gröna hårda prickalger (green spot algae, GSA) som generellt sägs bero på för låga fosfatnivåer. Den andra sorten är mer som ett grönt damm på rutan och kallas green dust algae eller GDA. Den kan va riktigt jävlig att bli av med men följande knep kan du använda om du pallar.... Låt det gro igen helt utan att röra rutan över huvud taget. Det tar ca 20-25 dagar för algen att gå igenom hela sin livscykel. Sen efter alla dessa dagar kan du skrapa av det. Gör man det för tidigt återkommer algerna snabbt; bara efter någon dag börjar de kolonisera rutorna igen. En liten arme av små ancistrus kan nog mumsa upp dem också, men då krävs det rätt många för att de ska hinna med.

Jag antar här att du inte har cyano, som är en blågrön sörja som också kan sitta på rutorna. Är det cyano är den rätt lätt att komma tillrätta med, dock. hojta till i så fall.

För att inte algerna ska komma tillbaka sen skulle jag typ halvera belysningen och också minska fotoperioden till 6-7 timmar.

//Chandler.

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 28 Sep 2015, 17:30

Tack för långt och detaljerat svar.
Jag köpte reflektorer till mina gamla rör för att få ur det sista ur dom samt att jag hade problem med toffsalger.
Sen köpte jag även nya rör och använder både reflektorer samt rör.jag funderar på att ta bort reflektorer då det blir riktigt mycket ljus.
Det jag har är bara gröna alger som går mycket lätt att få bort. Det kan ju räcka med att bara ta bort alla reflektorer ?

Boko
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2009, 15:34
Real Name: Pontus
Location: Nyköping

Re: Problem med grönalger

Post by Boko » 30 Sep 2015, 13:51

Skaffa 3+ Ancistrus storlek small, du kommer aldrig se en alg igen :)

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Problem med grönalger

Post by Perlan » 30 Sep 2015, 22:24

en panaque, och du kommer aldrig mer se en alg :P

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Problem med grönalger

Post by Bosse » 01 Oct 2015, 09:24

Perlan wrote:en panaque, och du kommer aldrig mer se en alg :P
Håller med Perlan absolut. Ancistrus-gänget äter ju även mycket av vanlig mat och spolar då ofta just algerna.

Boko
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2009, 15:34
Real Name: Pontus
Location: Nyköping

Re: Problem med grönalger

Post by Boko » 01 Oct 2015, 16:01

Bosse wrote:
Perlan wrote:en panaque, och du kommer aldrig mer se en alg :P
Håller med Perlan absolut. Ancistrus-gänget äter ju även mycket av vanlig mat och spolar då ofta just algerna.
Det har jag inte upplevt.. speciellt inte med unga ancistrus som jag tipsa om här :) Så kan man ju köpa tre stycken för 40spänn på blocket istället för o lägga ner 300kr på en Panaque :hello2: Fast man kan ju inte förneka att en Panaque är snyggare :)

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 06 Oct 2015, 20:02

synd bara att dom skitar ner så jävligt=) skiten ligger ju ovanpå sanden några minuter efter man rengjort.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Problem med grönalger

Post by Perlan » 07 Oct 2015, 18:27

psycadelic86 wrote:synd bara att dom skitar ner så jävligt=) skiten ligger ju ovanpå sanden några minuter efter man rengjort.
Det beror på, kör man utan rötter går det bra. Annars är det olidligt :grin:

psycadelic86
Posts: 126
Joined: 05 Nov 2013, 20:31
Real Name: Robin Brolin

Re: Problem med grönalger

Post by psycadelic86 » 22 Nov 2015, 21:29

Tänkte en co2 anläggning, någon som kan rekommendera något bra system till 350l?
Jbl system kanske ?

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests