PMDD?

Post Reply
User avatar
alex_j83
Posts: 140
Joined: 18 Feb 2009, 00:34
Real Name: Alexander Jönsson
Location: Ystad

PMDD?

Post by alex_j83 » 29 Mar 2009, 12:09

Hej!

Tänkte jag skulle beställa pmdd och var inne på deras hemsida, vilken i sin tur länkade till andra sidor.

På vissa sidor sålde de alla sakerna separat som skulle blandas ihop för mellan 25:-/st till 80:-/st beroende på vilket substrat det var. På en sida så stod där PMDD (till 5000 liter vatten) 90:- Enligt PMDD:s hemsida ska man ha KNO3, KH2PO4 och NutriSI, men när man går in på de sidorna som de länkar till och man väljer PMDD så dyker där upp en del andra substrat att blanda i också! Vad är de andra substraten bra för?

Vilka substrat är det man behöver och var beställer ni dessa? Man vill ju helst beställa från ett bra ställe, då en del av sidorna verkade lite skumma.... :confus1:

Mvh/Alex

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: PMDD?

Post by Fanbyalperna » 29 Mar 2009, 13:50

Du behöver inget speciellt substrat för att köra med PMDD. De flesta kör med vanlig sand och de som kör överkurs laborerar med alla möjliga andra. Kanske mest jord för lowtech.
Kör med PMDD och EasyCarbo i ett av mina kar och där har jag engelsk sjösten och det funkar bra.
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
alex_j83
Posts: 140
Joined: 18 Feb 2009, 00:34
Real Name: Alexander Jönsson
Location: Ystad

Re: PMDD?

Post by alex_j83 » 29 Mar 2009, 14:48

Hej! Ursäkta... Vet inte vad som hände, jag fick totalt hjärnsläpp!!!! :nothappy: Det var inte substrat jag menade, utan jag menade de ämnena man blandar i vattnet! Enligt PMDD:s hemsida är där tre ämne som rekomenderas! Men när man ska gå in och beställa är där ju fler ämne än de tre som rekomenderas på PMDD:s hemsida? :dontknow:

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: PMDD?

Post by Fanbyalperna » 29 Mar 2009, 15:01

Jag beställer från den här sidan http://www.haack.se/pmdd/" onclick="window.open(this.href);return false; portionsförpackat. Absolut enklast så för då följer allting man behöver med. Det enda att tänka på är om du har högt eller lågt KH. Är det över KH7 använder man mikro+ och under det så är det nutrisi som gäller.
Sedan behöver man tre st halvlitersfklaskor.
Svårare är det inte och fullständiga instruktioner för blandning medföljer. Haack:en är föredömlig på den punkten.
Hälsningar/Regards
Christer

User avatar
alex_j83
Posts: 140
Joined: 18 Feb 2009, 00:34
Real Name: Alexander Jönsson
Location: Ystad

Re: PMDD?

Post by alex_j83 » 29 Mar 2009, 15:36

Tack för hjälpen! :2tubsup:

Då får man köpa ett test så man kan kontrollera KH värdet. Räcker det att man gör en mätning eller detta kan variera från gång till gång? Är inte så hemma på det här med vattenkemi och jag har faktiskt aldrig gjort några tester av mitt vatten i akvariet.

User avatar
Fanbyalperna
Posts: 949
Joined: 25 Apr 2008, 21:03
Real Name: Christer Nicklasson
Location: Stöde
Contact:

Re: PMDD?

Post by Fanbyalperna » 29 Mar 2009, 16:30

KH brukar inte variera så¨mycket, däremot PH kan variera en del.
Hälsningar/Regards
Christer

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests