Klorin Vs Anubia

Nasser90
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2009, 21:24
Real Name: Nas Ham

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Nasser90 » 20 Dec 2009, 15:58

Klorin är inte bra alls för djur... växternas rötter kan suga in snabbt har man otur får fiskarna som äter det få i sig det. Körde själv en gång så och tvättade rejält efteråt men fiskarna dog endå ... gör aldrig om det kan jag säga :) inte värt :P

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Tommy » 20 Dec 2009, 22:05

Nasser90 wrote:Klorin är inte bra alls för djur... växternas rötter kan suga in snabbt har man otur får fiskarna som äter det få i sig det. Körde själv en gång så och tvättade rejält efteråt men fiskarna dog endå ... gör aldrig om det kan jag säga :) inte värt :P
Jag vet en här på forumet som har testat detta med klorin i vattnet, alla pratade om att det var så farligt och att fiskarna kunde dö så lätt av det, han dementerade det och hällde klorin rakt ner i karet och fiskarna klarade sig mycket bra. Jag vet ej vilken dos han hade kan kolla upp det om ni vill veta?

Så klorin i små doser är det nog ingen fara med.
:guru: :guru: :guru:
Image

Nasser90
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2009, 21:24
Real Name: Nas Ham

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Nasser90 » 21 Dec 2009, 02:48

Tommy wrote:
Nasser90 wrote:Klorin är inte bra alls för djur... växternas rötter kan suga in snabbt har man otur får fiskarna som äter det få i sig det. Körde själv en gång så och tvättade rejält efteråt men fiskarna dog endå ... gör aldrig om det kan jag säga :) inte värt :P
Jag vet en här på forumet som har testat detta med klorin i vattnet, alla pratade om att det var så farligt och att fiskarna kunde dö så lätt av det, han dementerade det och hällde klorin rakt ner i karet och fiskarna klarade sig mycket bra. Jag vet ej vilken dos han hade kan kolla upp det om ni vill veta?

Så klorin i små doser är det nog ingen fara med.
vissa saltvattensfiskar har själva klorin i kroppen för att göra sig av med saltet som de får in och så men klorin kan skada fiskarnas slemhinnor ... det är som att vi ska stoppa ner fingrarna i det u know det kmr bli känsligt ... han hällde rakt ner ja men hur länge klarade dessa fiskar sig?

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Tommy » 21 Dec 2009, 16:39

Nasser90 wrote:
Tommy wrote:
Nasser90 wrote:Klorin är inte bra alls för djur... växternas rötter kan suga in snabbt har man otur får fiskarna som äter det få i sig det. Körde själv en gång så och tvättade rejält efteråt men fiskarna dog endå ... gör aldrig om det kan jag säga :) inte värt :P
Jag vet en här på forumet som har testat detta med klorin i vattnet, alla pratade om att det var så farligt och att fiskarna kunde dö så lätt av det, han dementerade det och hällde klorin rakt ner i karet och fiskarna klarade sig mycket bra. Jag vet ej vilken dos han hade kan kolla upp det om ni vill veta?

Så klorin i små doser är det nog ingen fara med.
vissa saltvattensfiskar har själva klorin i kroppen för att göra sig av med saltet som de får in och så men klorin kan skada fiskarnas slemhinnor ... det är som att vi ska stoppa ner fingrarna i det u know det kmr bli känsligt ... han hällde rakt ner ja men hur länge klarade dessa fiskar sig?
jag tror att han hade klorinet i ca 1 vecka sedan började han med vattenbyten som vanligt.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Dizkuz » 21 Dec 2009, 20:55

Personligen tror jag inte att en Anubia hinner suga upp speciellt mycket klorin under 30 sec, knappast så pass mycket så eventuellt någon fisk skulle knapra i sig delar av växten så att den skulle dö av just klorin förgiftning....
Är lång i från övertygad på den...

Är nog inte ensam att gör på detta vis med just Anubias i växtakvarium där vikten ligger mer på växter än fisk, i dessa burkar brukar man oftast använda sig av "tjänstedjur" som spenderar största tid på just gnaga på växterna... dessa borde ju va dom första som faller kan tyckas :confus1:

Men visst är jag me om att Klorin inte är det nyttigaste...
Mvh D
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Tommy » 21 Dec 2009, 23:09

Dizkuz wrote:Personligen tror jag inte att en Anubia hinner suga upp speciellt mycket klorin under 30 sec, knappast så pass mycket så eventuellt någon fisk skulle knapra i sig delar av växten så att den skulle dö av just klorin förgiftning....
Är lång i från övertygad på den...

Är nog inte ensam att gör på detta vis med just Anubias i växtakvarium där vikten ligger mer på växter än fisk, i dessa burkar brukar man oftast använda sig av "tjänstedjur" som spenderar största tid på just gnaga på växterna... dessa borde ju va dom första som faller kan tyckas :confus1:

Men visst är jag me om att Klorin inte är det nyttigaste...
Mvh D
Kommer du ihåg hur mycket klorin Robban testade att hälla i sitt ena kar?
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Dizkuz » 21 Dec 2009, 23:25

Tyvärr Tommy!
Kommer inte alls i håg hans test, bara att han utförde nån,,, det va allt. sorry!
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Poddan » 22 Dec 2009, 00:34

http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=1 ... rin#p25297" onclick="window.open(this.href);return false;

har för mig att han körde något mer test.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Nasser90
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2009, 21:24
Real Name: Nas Ham

Re: Klorin Vs Anubia

Post by Nasser90 » 22 Dec 2009, 02:49

Poddan wrote:http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=1 ... rin#p25297

har för mig att han körde något mer test.

står att han gjorde det bara i två dagar och att fisken redan hade dålig kondition ... han bytte hälften av vattnet dagen efter att klor tillsattes och bytte allt sen hmm tvekar fortfarande för själv körde jag med klor på mina koraller som har torkats ut och så .. jag gjorde för att få bort algerna på dessa men sen så rengjorde jag hur noga somhelst men en guppy utav fyra dog endå sen strök resten med

User avatar
uteanders
NDS Member
NDS Member
Posts: 1302
Joined: 25 Nov 2007, 12:33
Real Name: Anders Nordin
Location: Långsele

Re: Klorin Vs Anubia

Post by uteanders » 22 Dec 2009, 18:02

Håller med Tommy här.

Klorin i små mängder är ingen fara ..
HAR själv använt klorin flera gånger..Kanon resultat..

Inga problem..
Använd bra luftning och cirkulation i karet bara..
Byt vatten några gånger..

/Anders
Image

Post Reply

Return to “Växter”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests