Rockor.

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Rockor.

Post by Janne Josefsson » 30 Jun 2008, 16:58

Hej!!

Har ju haft turen att få tag på ett par motoro rockor av Lillis :2tubsup: Nu är det ju inte så många här på forumet med rockor, men det behöver ju inte utesluta att kunskapen finns.

Håller på att finkamma nätet på info, för att lära mig så mycket som möjligt. Tyvärr tycker jag nog att många artiklar pratar imot varandra.

Problem 1. Bottensubstrat! Ett ställe läste jag att det ska vara finkornigt, och helst 1 dm tjockt. Nästa ställe säger tunt lager, risk för aneroba bakteriefickor i substratet annars. Nästa ställe säger Barebottom. :confus1: :confus1:

Hade först en tanke på att köra vanlig finkornig blästersand. Men som jag förstått innehåller det silikater, vilket inte funkar med rockor. Fick tips om mörkt substrat för att öka utfärgningen, men dom flesta substraten är ju Ph höjande. Värdena jag vill ha är runt 6,5.

Problem 2. Värmare. Uppenbarligen gillar rockor att försöka klämma in sig mellan värmare och glas, då disken är mycket känslig, så vill jag inte ha den risken.

Kommer att köra dom i barebottom kar på 540L när dom kommer. För att sen flytta dom till mitt stora hörnkar, här skulle jag vilja ha någon form av substrat, då dom ska få sällskap av en mindre grupp Vf. Problemet med värmaren är löst i det karet, då den kommer hamna i en filterdel bakom glas.

Någon med lite tips och lösningar??


Mvh
Janne

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Rockor.

Post by Robban_P » 30 Jun 2008, 17:05

Jag kör med den finaste rådasanden och har ca 5cm över hela ytan, verkar funka kanon.
Hade en vanlig doppis från början men min hona brände sig lite på disken så nu har jag en doppis i plast vilket fungerar kanon, den blir mera jämnvarm och rockorna är inte lika nyfikna på den så en sådan kan jag varmt rekommendera.

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Rockor.

Post by Janne Josefsson » 30 Jun 2008, 17:11

Robban_P wrote:Jag kör med den finaste rådasanden och har ca 5cm över hela ytan, verkar funka kanon.
Hade en vanlig doppis från början men min hona brände sig lite på disken så nu har jag en doppis i plast vilket fungerar kanon, den blir mera jämnvarm och rockorna är inte lika nyfikna på den så en sådan kan jag varmt rekommendera.
Tjena Robban!

Är det den nya Doppvärmaren du tänker på, som går att köra torr?? Såg en hos Gep av den modellen, men hittar den inte i butikerna här.

Finkornig blästersand finns redan här :hura3: så det hade varit toppen om det funkade. Har dessutom en enorm filtervolym på det karet ca: 60L så det ska väl kunna fånga en del skit.

Kör du annan fisk ihop med rockorna?

Mvh
Janne

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Rockor.

Post by Robban_P » 30 Jun 2008, 17:36

Tja ba

Vet inte om det är någon ny modell, frågade en akvariebutik i sumpan vad man skulle göra med en rocka som bränner sig och då tog han fram en svart doppvärmare i plast och sa att denna kommer fungera.

Kör mina inter diskus tillsammans med rockorna i vardagsrummet just nu.

User avatar
Lillis_71
Posts: 556
Joined: 09 Dec 2007, 13:04
Real Name: Eliseo Gonzalez
Location: Tyresö
Contact:

Re: Rockor.

Post by Lillis_71 » 30 Jun 2008, 17:43

Jag har kört men Geophagus Tapajo orange head, Discus, malar , Sacalarer och Kardinal tetetror "men det bläv mat" inte att rekomenderad, vid olika tillfällen och det har fungerat bra. Ja förutom kardinalerna :blush3: men med vetnamesiska kardinaler har det hungerat hur bra som hälst och det är lika stora.Tapojos är en bra fisk för den är jordätare och holler borta luftfickor och dyl.
Tapajo gick även bra med diskus, lockade fram diskus att äta och hålla sig framme.
De du skall tänka på när du tar en fisk med Motoro är att de inte äter på Motoros ögon.
Jag personligen skulle inte våga köra utan sand till en fisk som tillägnar all sin tid vi botten glaset. Det bildas en hinna på glaset som kan döda en rocka även malar " Malar av egen erfarenhet :nothappy: " Det är bara att dra fingrarna på sidorutorna och känna.

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Rockor.

Post by Janne Josefsson » 30 Jun 2008, 17:47

Lillis_71 wrote:Jag har kört men Geophagus Tapajo orange head, Discus, malar , Sacalarer och Kardinal tetetror "men det bläv mat" inte att rekomenderad, vid olika tillfällen och det har fungerat bra. Ja förutom kardinalerna :blush3: men med vetnamesiska kardinaler har det hungerat hur bra som hälst och det är lika stora.Tapojos är en bra fisk för den är jordätare och holler borta luftfickor och dyl.
Tapajo gick även bra med diskus, lockade fram diskus att äta och hålla sig framme.
De du skall tänka på när du tar en fisk med Motoro är att de inte äter på Motoros ögon.
Jag personligen skulle inte våga köra utan sand till en fisk som tillägnar all sin tid vi botten glaset. Det bildas en hinna på glaset som kan döda en rocka även malar " Malar av egen erfarenhet :nothappy: " Det är bara att dra fingrarna på sidorutorna och känna.
Ok!
Då åker det i ett par säckar sand ikväll.

User avatar
Matte
Posts: 386
Joined: 28 Nov 2007, 23:12
Location: Aland Islands(Finland)

Re: Rockor.

Post by Matte » 30 Jun 2008, 17:50

Tjaba gubbar o gummor...

Rockor kan jag inte så mycke om...men tänkte kommentera substratet.... vad jag har förstått så kan rockorna böka en hel del i sanden nästan så att de ligger näst intill nergrävda i sanden... tror inte att anaeroba fickor blir nåt problem...tror att rockorna själv ser till att sanden blir väl omrörd..
Brg-Matte- Forum Huligan :stick:

Mats
Posts: 421
Joined: 29 Nov 2007, 01:34
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Rockor.

Post by Mats » 30 Jun 2008, 17:51

Hej Janne.
Den bästa sanden du kan få till dina fiskar köper du hos Swedol.Där finnes sanden som kommer från Baskarph och är en ren sjösand från Vättern och så fin som dessa fiskar skall ha,sanden är rundkornig och har inga vassa kanter son Råda har vilken är en kross och ej sand i ordets bemärkelse.Priset är ca 70 för 25 kg.
mvh Mats

User avatar
sewe66
Posts: 312
Joined: 28 Nov 2007, 08:37
Real Name: Olle Sewerin
Location: Mullsjö

Re: Rockor.

Post by sewe66 » 30 Jun 2008, 18:06

Mats wrote:Hej Janne.
Den bästa sanden du kan få till dina fiskar köper du hos Swedol.Där finnes sanden som kommer från Baskarph och är en ren sjösand från Vättern och så fin som dessa fiskar skall ha,sanden är rundkornig och har inga vassa kanter son Råda har vilken är en kross och ej sand i ordets bemärkelse.Priset är ca 70 för 25 kg.
mvh Mats
Ta med dej en skyffel baskarp ligger runt kröken :tumme2:
Olle Sewerin Mullsjö

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Rockor.

Post by christinag » 30 Jun 2008, 19:48

Heja Janne! Kul att du skaffat dig rockor!

Jag håller med Matte och Mats. Swedols sand är natursand och är därför rundad. Formad av naturen så att säga. Dessutom är färgen aningen mera nedtonad än den ljusa blästersanden. Snygg tycker jag. Blästersanden är däremot krossad till den storlek den har i påsen och är därför mycket skarpkantig.

Rockors naturliga beteende är att vistas i sanden, varför inte försöka låta dem göra detta? De har precis som malarna ett sjukdomsförsvar som är anpassat för bottenboende. De behöver säkert sanden som medhjälpare att skrapa bort sånt som de inte behöver på huden. Jag tror inte du kommer att få något bakterieproblem om du sköter dem bra. Och det misstänker jag att du kommer att göra :2tubsup:

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Post Reply

Return to “Monsterfisk/rockor/arowana och rovciklider”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests