Katastroftråden

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Katastroftråden

Post by RaketLasse » 13 Apr 2014, 09:14

Har bläddrat runt och sett att en del väldigt intressanta trådar bara dött och författaren tystnat på forumet.

Här är tanken med denna tråd:
Om vi delar med oss av våra mindre roliga händelser (kanske inte bara katastrofer, utan även nästan katastrofer) kan vi alla lära sig av varandras misstag.

Tror dessutom att om man berättar om en incident som t.ex. en utflippad doppvärmare så har det troligen hänt andra också & man kanske slipper få en jättestor käftsmäll i självkänslan & självförtroendet.

Kanske man t.o.m. inte ger upp hoppet om man får prata om det oundvikliga i världens hårdhet med likasinnade.

Hoppas nu inte denna tråden i sig blir en katastrof...

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Katastroftråden

Post by RaketLasse » 13 Apr 2014, 09:22

Jobbar delade turer denna helgen, hade 45 minuter på mig hemma av kvalitetstid med ungarna.
När jag kom hem upptäckte jag att en doppvärmare flippat ut.
42 grader C i ett kar med 7 vuxna skalarer & lika många egenodlade jag skött om sedan i somras.

Sanering i 45 minuter, inte kvalitetstid direkt.

Ska bannemej ta en bild på värmaren på min rast idag & lägga in här...

Känns så himla deppigt, samtidigt känner jag mig lite naiv när jag såg i en annan tråd vad som hänt Tony...
Last edited by RaketLasse on 14 Apr 2014, 08:04, edited 2 times in total.

User avatar
Boga
Posts: 41
Joined: 13 Dec 2012, 20:29
Real Name: Bo Andersson

Re: Katastroftråden

Post by Boga » 13 Apr 2014, 09:51

Det har hänt mig också, jag har två mindre värmare i varje burk sedan dess.

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Sv: Katastroftråden

Post by RaketLasse » 13 Apr 2014, 10:51

Boga wrote:Det har hänt mig också, jag har två mindre värmare i varje burk sedan dess.
Precis vad jag tänkte på direkt, det måste finnas nåt bättre sätt.
Tack för klockrent svar.

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Katastroftråden

Post by Tommy » 13 Apr 2014, 12:52

Jag byter ut alla mina doppvärmare var tredje år, det är så billigt att byta dessa om man jämför med vad fisken kostar som man har.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Katastroftråden

Post by tonysdiskus » 13 Apr 2014, 14:33

Ja säg någon man inte har råkat ut för alla åren man har hållt på med diskus,,, :garv:

Ett roligt tillfälle var när jag kom in i rummet och det stod en vatten stråle ut ifrån vattenblandaren.Av någon anledning så lyclkades vår dotter bli sjuk när vi skulle åka iväg så vi stannade hemma.Dert hade säkert sprutat ut 2 kubik på den lilla studen.
Ibland har man tur.Som tur så har man flera golvbrunnar i rummet.

Sjukdommar är aldrig trvligt men de tekniska bitarna som ström kan också ställa till med problem.Jag har aldrig tänt belysningen uder dagarna då det kan hända mystiska grejer.Ibland har ljusramper kortslutits och i sin tur så har jordfels brytaren slagit ut.Nått att tänka på,,, :grin:
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Katastroftråden

Post by Tommy » 13 Apr 2014, 15:21

Jag har säkrat upp så att alla mina uttag till akvarierna går på varsin säkring, alltså ett uttag per säkring, sen kör jag med en egen jordfelsbrytare till akvarierna. Har varit med om att strömmen gått för många gånger innan, så nu gjorde jag det på riktigt.

För några år sedan innan jag hade automatiska vattenbyten så böt jag manuellt, och mina kar är borrade i botten med avriningsrör så det är bara att köra ner vattenslangen och vrida på vattnet. Problemet var att jag kom på det 45 minuter senare jag hade säkert bytt 4000 liter vatten i mitt 375 liter kar, problemet var att allt varmvatten tog slut i pannan efter 300 liter, så det var ca 15 grader i akvariet och alla diskusarna låg på botten. Men som tur var så klarade sig alla fiskarna.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Sv: Katastroftråden

Post by RaketLasse » 14 Apr 2014, 08:08

Låter som om ni har lite större anläggningar än mina kar i vardagsrummet, 180 + 540 liter...
Hade gärna fått till automatiska VB men har ca 15 meter till närmsta golvbrunn.

Göra egen sump och chansa på att en diy-overflow och att någon viss pump ska funka, känns vanskligt. Kanske i badrummet...
RaketLasse wrote:Ska bannemej ta en bild på värmaren på min rast idag & lägga in här...
[IMG]http://img.tapatalk.com/d/14/04/14/6a4abyzu.jpg[/IMG]

Grrrr. ..

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Katastroftråden

Post by Bikerjoy » 11 May 2014, 09:48

REN TUR!!!! Detta var ingen katastrof, bara nära!

Jag vaknade i natt av någon anledning (brukar sova som en stock). Gick up och såg ett gult sken från akvariet. Det var min störrre doppvärmare (300W) som glödde. Då jag aldrig sett detta förr så kollade jag temeraturen för säkerhetskull.

Den var uppe i 35 grader!!!!

Turen ligger i att vi håller det ganska svalt 17-18 grader i hallen där akvariet står, och jag tror helt enkelt doppvärmaren inte klarade mer.

Jag kör normalt 2st dopp värmare en 150W och en 300W, försöker hålla 30 grader i karet. Den som nu gått sönder är en Juwel och är bara 3-4 månader gammal.

Har ni något tips på bra modell / märke som klarar av dessa högre temperaturer?

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Re: Katastroftråden

Post by lofstrog » 11 May 2014, 14:21

De här har funkar bra för mig: http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbe ... ppvarmare/" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests