Arcadia LED-lysrör

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Post Reply
ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Arcadia LED-lysrör

Post by ballahir » 11 Nov 2014, 21:34

Hej på er kamrater,

Har den gamla T8-rampen till mitt Juwel Rio 400. Jag funderar på att sätta i en T5-ramp till
och att i samband med det konvertera till LED för T8-rampen. Har sökt runt lite och stötte på detta
på Ebay:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Arcadia-Cla ... 3396947643" onclick="window.open(this.href);return false;

Det verkar ju minst sagt lovande; fem gånger så lång livstid och halva energiförbrukningen. Sedan är det väl även så med LED att de lyser med maximal styrka tills de går sönder och inte som med lysrör som tappar styrka allteftersom?

Är det någon som har tankar kring dessa eller rent av har egna erfarenheter? Dela gärna med dig!
/Oskar

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Arcadia LED-lysrör

Post by SuperAquaMan » 12 Nov 2014, 02:32

Du måste modda din ramp för att kunna använda LED-rören i den. Jag hade för några år sedan T8 rör LED som jag köpte på Ebay från Kina. Du måste ta bort ballasten och glödtändarna och köra direkt på 230v. Just för akvarier så behövs det att du är rätt säker på vad du gör med isolering eftersom det är vatten inblandat, MEN det är rätt basic grejer.

Det står inget om detta i annonsen på Ebay men jag är 99% säker på att det är så på dessa med.

Här har du en instruktionsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=FMtwqyB3Z6U" onclick="window.open(this.href);return false;
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Re: Arcadia LED-lysrör

Post by ballahir » 12 Nov 2014, 11:03

Tack för svar, jag tror jag skickar iväg en fråga till säljaren så får vi se. Hade ju vart kanon om man slapp modda, Juwels ramper är ju inte direkt enkla att skruva med.
/Oskar

ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Re: Arcadia LED-lysrör

Post by ballahir » 17 Nov 2014, 15:52

En liten uppdatering, har fått svar från säljaren.

Hi Oskar,

If your current lighting is for T8 then these will just be a direct replacement, they were designed with ease of conversion in mind and are made to fit the current T8 fitments perfectly without adjustments.
/Oskar

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests