Robban_P ... Så här tar jag ett foto.

Här diskuterar vi hur man fotograferar, dvs generell fototeknik
Locked
User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Robban_P ... Så här tar jag ett foto.

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 11:51

Börjar i denna nya del av forumet.
Suktar er lite med nytagna bilder från idag :D
Sitter och skriver en manual på hur jag gör och vad jag använder vid fotografering av fisk, slänger in den så fort jag är klar.
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Såhär fotar jag Robban_P

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 12:29

En systemkamera är ett måste tycker jag, däremot behöver det inte vara någon värsting till systemkamera eller objektiv för att kunna få en bra bild.
Utrustning
Nikon D50.
Objektiv: Tamron 18-250 1:3,5-6,3 macro (ett semester objektiv, och ingen värsting macro för närfotografering).
Blixt: Nikon speedlight sb-600 och en extern Metz 28 CS-2 (slav).
Kamerainställning
Manuellt läge, Iso har jag på 1600, F-tal på 22, Vitbalans på mätning, AF på Specifikt
Blixten på kameran riktas rakt upp i taket
Den externa blixten läggs på karet så ljuset kommer uppifrån, ställer den på 1,7 meter i avstånd även fast det bara är ca 40cm i avstånd till fisken, detta gör att bilden blir lite ljus men det fixas sedan.
Belysningen i karet har jag så starkt det går.
Fotar bara något snett så jag inte ser mig själv i karet, för mycket snett tycker inta jag blir bra.
När jag fotar efter detta så får jag denna bild.
Image
Nu använder jag ett program i datorn som heter Neat Image och enbart filtrerar bilden så man får bort lite brus, då ser bilden ut såhär.
Image
Nu kör jag bilden i photoshop 3 och det enda jag gör är att ändra ljus och kontrast, jag ändrar inga färger, ritar eller suddar mm då det blir för fejkat.
Vissa tycker kanske att ändra ljuset är att fejka också, det tycket iofs inte jag.
Ljuset på denna bild har jag minskat med 30% och ökat kontrasten med 20% och då fick jag detta till slutresultat
Image
Finns säker 100 sätt till att fota som gör bilden bättre men såhär gör iaf jag och är nöjd med resultatet.

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Såhär fotar jag Robban_P

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 13:55

uteanders wrote:Bra idé poddan..Få se hur mycket slaven hjälper till.. :roll:
Utan slaven uppepå karet så blir bilderna helt kass, det är den som är absolut viktigast av allt.

Jag tar några bilder med slav och inbyggd blixt i kameran samt med den externa på kameran men ingen slav på karet.
Fixar det om en liten stund

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Såhär fotar jag Robban_P

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 14:27

Så, nu har jag fixat lite olika bilder med olika blixtar.
Alla bilder är orginal och inte körda i något program.
Samma inställningar på kameran till alla bilder, dom som jag beskrev i tidigare inlägg.
Lägger dom i den rangordning som jag tycker dom blev i kvallite, börjar med den fulaste.

Extern blixt på kameran och riktad i taket blev såhär
Image
Enbart kamera blixten som då är riktad mot karet, tar bilden lite snett för att slippa reflexer.
Image
Extern blixt på kameran och riktad mot karet, tar bilden lite snett för att slippa reflexer.
Image
Kamera blixt mot karet (lite snett) med slaven på karet.
Image
Extern blixt på kameran riktad mot taket med slav på karet, såhär tar jag alltid mina bilder numer.
Image

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Såhär fotar jag Robban_P

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 14:31

Det man ser tycker jag är att det blir bäst med ljuset uppifrån och inget ljus framifrån, dvs blixten på kameran måste studsa i taket.
Detta kan man även sköta med trådlöst eller kabel så kameran triggar blixten på karet och då slipper man styra den med blixt från kameran.

Slår blixten mot karet så blir färgerna väldigt bleka.

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Såhär fotar jag Robban_P

Post by Robban_P » 28 Nov 2007, 14:57

Fler allternativ
Dessa två bilder är tagna på samma sätt som jag beskrivit att jag fotograferar med en lite skillnad.
Slav blixten står matte_g och håller mot sidan på karet här och den triggas fortfarande av den externa blixten på kameran som är riktad mot taket.
Image
Image

Locked

Return to “Fototeknik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests