540L till Läckerbitarna

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 05 Mar 2014, 21:39

Det har hänt väldigt lite, har varit mycket för mig det senaste så karet är rätt tomt nu då jag inte fyllt på med löv på ett tag. De bryts ner i rekordfart. Det har rullat på som vanligt med mina små vattenbyten 2-3 ggr/vecka och alla mår bra. Jag har hunnit samla ihop en rätt rejäl hög med grenar och längtar verkligen efter att göra en liten make-over och släppa ner fler diskusar... Men jag är lite för fattig ännu så det kanske måste vänta till efter jag fyllt år i slutet av månaden.

Som jag skrev senast så är det enda de gör att äta, tigga och putsa. Filmade de en stund nu ikväll när de fått mat, klippet kommer upp om någon timma :smile: Känns som de använder räkmixen till att öva med... Ni får se själva om en stund :grin: Hannen som från början stack iväg till deras putsarhörn när honan började stryka sig mot maten verkar numera oftast hjälpa till att ta hand om räkmixen med henne. Vissa dagar äter de glupskt räkmixen och andra gånger antastar de den 1-2 timmar och snäckorna hinner äta mer än diskusarna nästan :garv: Övrig mat äter de normalt.

Och just det, idag skedde det jag gett upp hoppet om - De har ätit torrfoder! :hurra2: :garv: Mosade ihop tetrabits med tubifex och aquakraut och det slank ner utan några problem.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 05 Mar 2014, 22:49

Här är filmen på godbitarna ikväll :smile:
http://www.youtube.com/watch?v=bHm3stvDxIk

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 06 Mar 2014, 19:39

Kände mig tvungen att filma idag också, för idag såg det verkligen ut som att de använde maten för att träna sig inför lek..
http://www.youtube.com/watch?v=0iqJKI425bM

Honan har aldrig brytt sig det minsta om pansarmalarna innan, så det känns som ett "bra" tecken att hon jagar bort de ibland, även när det inte är mat i karet.
De här två fascinerar mig så mycket varenda dag, diskus är verkligen i en egen division.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 06 Apr 2014, 15:36

http://m.youtube.com/watch?v=fGKijahwHog

Film för några veckor sedan då båda insett att mask är gott. Honan provsmakade vid andra försöket, sedan gav jag lite mask varje dag i en vecka och då fattade hannen till slut också att det är något ätbart. Så nu är det uppskattat av båda två :)

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 08 Apr 2014, 14:41

Min plan har varit att utöka med lite fler diskusar i samma storlek, och i samband med det göra lite make-over i karet.
Under helgens fantastiska championat har jag bland annat ändrat mig och smidit nya (bättre) planer. Bland annat efter en del kloka ord från Harris :smile: Mina två läckerbitar får fortsätta ha hela karet för sig själva och klura ut hur och när de ska leka, förhoppningsvis. Det är nog bara att ha tålamod, hoppas jag. Handlade med mig hem frystorkad tubifex, mysis och aqua-kraut, samt en rejäl filtermatta och ett powerhead...

Det lutar nämligen åt att tömma mitt 240 liters med "skräpfiskar", inreda på nytt och fixa rejälare filtrering. Så blir det kanske ett gäng diskus där... kanske rentav ska prova på diskus i lite mindre storlek (nåja, inte mindre än 8-10 cm) i så fall. Tänker mig liknande stuk som stora karet, sandbotten och en del grenar fast utan löv och grejs på botten så det går att städa ordentligt + lite större vattenbyten.


Jag har gjort lite make-over hos diskusarna igår, bort med gamla grenarna och in med grenar som jag samlat senaste månaderna. Samma känsla, men enligt mig lite snyggare, lite bättre storlek/tjocklek, lite mer fritt simutrymme, lite mindre att repa sig på och helt enkelt lite bättre. En del stenar ligger på mystiska platser för att hålla fast grenarna nu ett tag, de försvinner senare. Diskusarna tog mitt bökande förvånansvärt lugnt, trots att jag var rätt klumpig och höll på länge.

Film från idag :smile:
https://www.youtube.com/watch?v=iuf2635 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by AmirA » 08 Apr 2014, 15:21

Tycker du har fantastisk inredning, både nu och tidigare. :heart5:
Jag har följt den här tråden sen du startade den, och i ärlighetens namn så trodde jag att du snart skulle råka ut för problem. Anledningen till det var att du hade massa löv på botten. Jag tänkte att där under skulle det samlas massa skit och du skulle få problem i längden. Nu ser jag att jag hade fel, så grattis och bra jobbat :2tubsup:
Det enda jag har att klaga på är fiskarna, personligen tycker jag att med ett sån vacker inredning så finns det bara ett alternativ, dvs vildfångad fisk :garv: Men det är jag det...
Lycka till med kommande projekt och förhoppningsvis har du lek snart :hello2:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 08 Apr 2014, 15:41

Vad roligt att höra, det värmer verkligen :blush3: :hug1:

Hahaha, odlade förtjänar också inredda mysiga burkar :garv: Men visst är jag sugen på vildfångat såsmåningom, om jag har råd någon gång.


Tack! :smile:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by AmirA » 08 Apr 2014, 15:58

:garv: Det är sant, odlade måste också få kärlek.

Äh, pengar ordnar det sig med alltid. Jag är en fattig man med vf :crasy:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 11 Jul 2014, 02:29

Tänkte bara flika in att mina blå läckerbitar lever ännu och burken rullar på.
Har varit en månad med fasta och ännu färre vattenbyten än vanligt, en kombination av medveten fasta och en dipp i motivationen. Nu kör jag på med små vattenbyten som vanligt igen och tjockar upp diskusarna med 2-3 mål om dagen. Menyn består av frystorkad tubifex, mysis, egengjord räkmix och lite daggmask ibland. Lite tetrabits slinker ner också om jag blandar det med annat foder.

De kör på precis som alltid, äter, ser nöjda ut och putsar tillsammans varje dag. Honans bröstfenor har blivit kortare än tidigare så det håller jag stenkoll på nu, vet inte om hon skrapat/skadat de eller om det är för att vattenkvaliten varit sämre under min svacka. I övrigt inga tecken på att något är på tok utan de äger karet som vanligt :wink: Har för övrigt hittat en regnbågsräka med rom i karet, så minst två av de små stackars räkorna har klarat sig i detta ytterst räkovänliga kar.


Får ta en kväll med kameran framför akvariet någon dag :smile:

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: 540L till Läckerbitarna

Post by kladdkaka » 25 Jul 2014, 14:36

Jag blir inte riktigt klok här. De har fått enstaka finnar regelbundet när jag byter vatten som jag ska, mycket små byten varannan dag. När jag haft uppehåll med alldeles för lite vattenbyten har de varit helt finnfria (trots att vattenkvaliten då varit sämre, märks på deras sätt) för att återigen få enstaka finnar när jag nu sköter karet ordentligt. Har sedan några månader tillbaka vattenberedningsmedel hemma som jag tillsätter för mängden vatten jag byter varje gång för att se om det gör någon skillnad, men det gör det inte.

Upptäckte ett miiinihål i huvudet på honan efter svackan, det är nu helt borta bara av att jag skött vattenbytena. Men jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till finnarna, om det är så att de får finnarna för att det är stor skillnad emellan akvarievattnet och kranvattnet eller om kranvattnet är kasst på något sätt (som inte fixas till av vattenberedningsmedel?).

För övrigt så är de glada och framåt som vanligt. De käkar lite tetrabits nu utan att jag blandar det med annan mat också :grin: Som vanligt ingen lek på gång, men de har däremot gått till att försvara räkmixen ett helt dygn nu och plocka bort snäckorna från den. Tidigare har de slutat vakta den när den hunnit täckas av snäckor och bli uppäten av dessa under natten.

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests