Optiwhite 420L

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Sörensen
Posts: 68
Joined: 04 Apr 2014, 18:27
Real Name: Thomas Sörensen
Location: Mölndal
Contact:

Re: Optiwhite 420L

Post by Sörensen » 07 Aug 2014, 22:14

nikas68 wrote:
Sörensen wrote:
nikas68 wrote:
Sörensen wrote:gillar att du kör med uv-c det gör jag oxo till mitt stora kar 8timmar dygnet å mina diskusar får 6 timmar dygnet
1 liten film på Metriaclima Msobo Deep Magunga med uv-c i karet
https://www.youtube.com/watch?v=iu11ybZ ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör nästan alltid med uv-c till både salt och söt. Upplever att jag aldrig har bl.prick i mitt saltkar trots nyinköpta firrar som är prick känsliga. Tror även att det fungerar mot vissa algsorter. :2tubsup:
:tumme2: kör du på pumpens ut blås eller med cirkulationspump
Just nu kör jag returpumpen men jag har funderat på separat cirkulation. Uv-c som jag köpte stämde flödet med returpumpen med beräknad lyfthöjd.
bra bra det är riktigt det får inte flöda för fort då biter det ej :tumme2:

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Optiwhite 420L

Post by nikas68 » 08 Aug 2014, 09:29

Sörensen wrote:gillar att du kör med uv-c det gör jag oxo till mitt stora kar 8timmar dygnet å mina diskusar får 6 timmar dygnet
1 liten film på Metriaclima Msobo Deep Magunga med uv-c i karet
https://www.youtube.com/watch?v=iu11ybZ ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten fråga ang tiden för uv-c är det fult tillräckligt med 6timar och finns det nackdelar med längre tid.
Jag kör mitt ljus alltid på natten då parasiter kommer fram från sina gömställen.

User avatar
Sörensen
Posts: 68
Joined: 04 Apr 2014, 18:27
Real Name: Thomas Sörensen
Location: Mölndal
Contact:

Re: Optiwhite 420L

Post by Sörensen » 08 Aug 2014, 09:42

nikas68 wrote:
Sörensen wrote:gillar att du kör med uv-c det gör jag oxo till mitt stora kar 8timmar dygnet å mina diskusar får 6 timmar dygnet
1 liten film på Metriaclima Msobo Deep Magunga med uv-c i karet
https://www.youtube.com/watch?v=iu11ybZ ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten fråga ang tiden för uv-c är det fult tillräckligt med 6timar och finns det nackdelar med längre tid.
Jag kör mitt ljus alltid på natten då parasiter kommer fram från sina gömställen.
nej då det är bara jag har gjort så å det fungerar för mig man kan köra 24/7 oxo dom flesta kör så...

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Optiwhite 420L

Post by nikas68 » 08 Aug 2014, 11:39

IMG_20140808_113034.JPG
Vet att bilden kanske inte hör hemma här men vill ändå visa lite teknik för tekniknördar som jag själv.
Mitt framtida projekt är ett inbyggt diskuskar med maskinrum som mitt saltkar. Men några vuxna barn måste flyga ut först.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sörensen
Posts: 68
Joined: 04 Apr 2014, 18:27
Real Name: Thomas Sörensen
Location: Mölndal
Contact:

Re: Optiwhite 420L

Post by Sörensen » 08 Aug 2014, 12:56

nikas68 wrote:
IMG_20140808_113034.JPG
Vet att bilden kanske inte hör hemma här men vill ändå visa lite teknik för tekniknördar som jag själv.
Mitt framtida projekt är ett inbyggt diskuskar med maskinrum som mitt saltkar. Men några vuxna barn måste flyga ut först.
snyggt :tumme2: ja det krävs plats när man vill ha det riktigt bra...

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Optiwhite 420L

Post by nikas68 » 08 Aug 2014, 16:25

Lite funderingar ang vattenvärden.
Jag blandar 50/50 ro med kolfiltrerat vatten behöver jag då tillsätta spårämnen och mineraler.
När det gäller vatten byten är det mest för att hålla ner No3 eller är det mera värden som påverkas förutom att man vill få bort skit.
Mina tankar är just om man har ett stort fungerande filter och kar i balans kan vatten byten då minskas ner om man har koll på No3. Hur gör ni andra byter man vatten i alla fall för att vara på säkra sidan. Jag byter varanan dag ca: 10%.
Just nu har jag ett kh på 3 pH 6,9 No3 1 och ledtal 175us/Cm
I saltvatten mäter jag mera värden men där byter jag max 10% var 14dag och håller ändå No3 på max 2-5.

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Optiwhite 420L

Post by nikas68 » 08 Aug 2014, 19:59

Tror att jag har fått svar på mina frågor ang. Vatten parametrar har just nördat ner mig i Rogers tråd vattendagboken jävligt intressant. Kul med folk som är så duktiga fast i bland undrar jag om ni är kemister hela bunten. Fan vad ångrar att jag sov på kemilektionerna det kunde man ha nytta av nu. Dessutom fick jag lilla elektrikern istället för lilla kemisten. :garv:

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Optiwhite 420L

Post by Discusred » 09 Aug 2014, 09:05

nikas68 wrote:Tror att jag har fått svar på mina frågor ang. Vatten parametrar har just nördat ner mig i Rogers tråd vattendagboken jävligt intressant. Kul med folk som är så duktiga fast i bland undrar jag om ni är kemister hela bunten. Fan vad ångrar att jag sov på kemilektionerna det kunde man ha nytta av nu. Dessutom fick jag lilla elektrikern istället för lilla kemisten. :garv:

Ser att du är en tekniknörd och nu kommer intresset för Kemi.
Det är jätte bra och kunna både sin teknik och kemi.
Men varnar dig lite att inte snöa in dig för mycket, för då tar tekniken o Kemin över och det blir inte rätt ändå.
Tekniken klarar inte att sköta allt till en välmående discus, där krävas lära känna sina discus.
Folk kan ha 25 ozon apparater i ett och samma kar, 13 uv filter och vatten som i Amazonas men har problem ändå!

Jag har discus ifrån olika biotoper och vattenvärde i olika kar, har även discus ifrån samma biotop i olika akvarium.
Men bara för att en sort passar i det vattenvärdet i det akvariumet, så säger det inte att samma sort kommer trivas i akvariumet sidan om, fast dom kommer ifrån samma område. En discus är precis som en människa vi är så olika, så olika.
Vissa vill ha vitaminer en gång i veckan, vissa vill ha mineraler istället en gång i veckan.
Vad jag vill säga, studera din discus och lär känna den. Känn dig fram lite. Låt inte tekniken o kemisten ta över allt.
Grund recept ibörjan varierat foder och bra vatten, sen börjar man där ifrån.

Lite av mina tankar om det hela.
Sitt eget recept kan man inte läsa till på google och tro man kan kemi, lär känna dina fiskar :2tubsup:

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Optiwhite 420L

Post by nikas68 » 09 Aug 2014, 10:07

Discusred wrote:
nikas68 wrote:Tror att jag har fått svar på mina frågor ang. Vatten parametrar har just nördat ner mig i Rogers tråd vattendagboken jävligt intressant. Kul med folk som är så duktiga fast i bland undrar jag om ni är kemister hela bunten. Fan vad ångrar att jag sov på kemilektionerna det kunde man ha nytta av nu. Dessutom fick jag lilla elektrikern istället för lilla kemisten. :garv:

Ser att du är en tekniknörd och nu kommer intresset för Kemi.
Det är jätte bra och kunna både sin teknik och kemi.
Men varnar dig lite att inte snöa in dig för mycket, för då tar tekniken o Kemin över och det blir inte rätt ändå.
Tekniken klarar inte att sköta allt till en välmående discus, där krävas lära känna sina discus.
Folk kan ha 25 ozon apparater i ett och samma kar, 13 uv filter och vatten som i Amazonas men har problem ändå!

Jag har discus ifrån olika biotoper och vattenvärde i olika kar, har även discus ifrån samma biotop i olika akvarium.
Men bara för att en sort passar i det vattenvärdet i det akvariumet, så säger det inte att samma sort kommer trivas i akvariumet sidan om, fast dom kommer ifrån samma område. En discus är precis som en människa vi är så olika, så olika.
Vissa vill ha vitaminer en gång i veckan, vissa vill ha mineraler istället en gång i veckan.
Vad jag vill säga, studera din discus och lär känna den. Känn dig fram lite. Låt inte tekniken o kemisten ta över allt.
Grund recept ibörjan varierat foder och bra vatten, sen börjar man där ifrån.

Lite av mina tankar om det hela.
Sitt eget recept kan man inte läsa till på google och tro man kan kemi, lär känna dina fiskar :2tubsup:
Tack för dina åsikter och goda råd, det tar jag med mig.
Jag vet oxå att teknik inte kan ersätta god fiskvård men det är ett bra hjälpmedel. När jag började med akvarium på 70talet fanns varken tekniken eller ekonomin nu när båda finns är det lätt hänt att man dras med. :hello2:

User avatar
Discusred
Posts: 1774
Joined: 04 Feb 2008, 23:09
Real Name: Patrik Wihlborg
Location: Helsingborg

Re: Optiwhite 420L

Post by Discusred » 09 Aug 2014, 10:27

nikas68 wrote:
Discusred wrote:
nikas68 wrote:Tror att jag har fått svar på mina frågor ang. Vatten parametrar har just nördat ner mig i Rogers tråd vattendagboken jävligt intressant. Kul med folk som är så duktiga fast i bland undrar jag om ni är kemister hela bunten. Fan vad ångrar att jag sov på kemilektionerna det kunde man ha nytta av nu. Dessutom fick jag lilla elektrikern istället för lilla kemisten. :garv:

Ser att du är en tekniknörd och nu kommer intresset för Kemi.
Det är jätte bra och kunna både sin teknik och kemi.
Men varnar dig lite att inte snöa in dig för mycket, för då tar tekniken o Kemin över och det blir inte rätt ändå.
Tekniken klarar inte att sköta allt till en välmående discus, där krävas lära känna sina discus.
Folk kan ha 25 ozon apparater i ett och samma kar, 13 uv filter och vatten som i Amazonas men har problem ändå!

Jag har discus ifrån olika biotoper och vattenvärde i olika kar, har även discus ifrån samma biotop i olika akvarium.
Men bara för att en sort passar i det vattenvärdet i det akvariumet, så säger det inte att samma sort kommer trivas i akvariumet sidan om, fast dom kommer ifrån samma område. En discus är precis som en människa vi är så olika, så olika.
Vissa vill ha vitaminer en gång i veckan, vissa vill ha mineraler istället en gång i veckan.
Vad jag vill säga, studera din discus och lär känna den. Känn dig fram lite. Låt inte tekniken o kemisten ta över allt.
Grund recept ibörjan varierat foder och bra vatten, sen börjar man där ifrån.

Lite av mina tankar om det hela.
Sitt eget recept kan man inte läsa till på google och tro man kan kemi, lär känna dina fiskar :2tubsup:
Tack för dina åsikter och goda råd, det tar jag med mig.
Jag vet oxå att teknik inte kan ersätta god fiskvård men det är ett bra hjälpmedel. När jag började med akvarium på 70talet fanns varken tekniken eller ekonomin nu när båda finns är det lätt hänt att man dras med. :hello2:
Härligt och läsa :tumme2:
Det är lätt och hamna där, teknik är roligt :garv:

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests