Nytt kar..

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Nytt kar..

Post by SuperAquaMan » 10 Jan 2016, 02:17

Mikroskop är för amatörer. Själv kör man med läsglasögon
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Nytt kar..

Post by freddy » 10 Jan 2016, 23:21

Hej AmirA.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ”S. Vortens är enflagellat, förespråkar…..”.
Du skriver i föregående inlägg:
I Lisettes fall visar fisken tecken på att ha flagellater. Det finns dokumenterad forskning som visar att värmekur är det bästa alternativet mot flagellater, åtminstone vad gäller S.Vortens som ju är den flagellat som det oftast rör sig om hos oss diskusnördar ”. Och det var det jag som jag citerade, men i lite andra ordalag.

Att SVA är säkert en bra ställe att vända sig till, men som du säger så kostar det en bra slant och denna kostnad överskrider, kostnaden på vad fisk/fiskarna kostar och därmed blir det troligen inte många som använder sig av SVA. Och vad har vi för andra alternativ som ligger på en hög nivå, typ havs-labb eller fiskodlingsanstalter. Tar de emot oss och för en rimlig slant, kan man fråga sig. Kvar blir då den gemensamma kunskap och erfarenhet, som Diskus fantaster har, som i detta forum och andra forum.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 11 Jan 2016, 09:40

Sen, även om man inte är utbildad, så tror jag man kan lära sig mycket på mikroskop ändå.

Säg att du haft en fisk som varit sjuk, och studerat den och fotat via mikroskop och sen du lyckats bota detta. Då har du ju åtminstone en "referens" som säger vad som funkar utifrån hur det såg ut denna gången.

Egentligen behöver man ju inte hundra procent FÖRSTÅ vad som hände, men man vet att om det ser ut ungefär såhär så funkar det ANTAGLIGEN att göra på detta sättet för att bota.

Krävs ju erfarenhet dock. :)

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 11 Jan 2016, 12:09

Einarsson wrote:Sen, även om man inte är utbildad, så tror jag man kan lära sig mycket på mikroskop ändå.

Säg att du haft en fisk som varit sjuk, och studerat den och fotat via mikroskop och sen du lyckats bota detta. Då har du ju åtminstone en "referens" som säger vad som funkar utifrån hur det såg ut denna gången.

Egentligen behöver man ju inte hundra procent FÖRSTÅ vad som hände, men man vet att om det ser ut ungefär såhär så funkar det ANTAGLIGEN att göra på detta sättet för att bota.

Krävs ju erfarenhet dock. :)
Ungefär som homeopati. Personer som tror att de kan göra samma jobb som en utbildad läkare, med hjälp av egna metoder. I deras fall leder det till att sjuka människor lider onödigt mycket. Jag tror att det är samma för fiskar :)
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 11 Jan 2016, 14:56

AmirA wrote:
Einarsson wrote:Sen, även om man inte är utbildad, så tror jag man kan lära sig mycket på mikroskop ändå.

Säg att du haft en fisk som varit sjuk, och studerat den och fotat via mikroskop och sen du lyckats bota detta. Då har du ju åtminstone en "referens" som säger vad som funkar utifrån hur det såg ut denna gången.

Egentligen behöver man ju inte hundra procent FÖRSTÅ vad som hände, men man vet att om det ser ut ungefär såhär så funkar det ANTAGLIGEN att göra på detta sättet för att bota.

Krävs ju erfarenhet dock. :)
Ungefär som homeopati. Personer som tror att de kan göra samma jobb som en utbildad läkare, med hjälp av egna metoder. I deras fall leder det till att sjuka människor lider onödigt mycket. Jag tror att det är samma för fiskar :)
Har knappast påstått att någon kan göra samma jobb som en läkare, men klart man kan bygga ihop tillräckligt med erfarenhet för att göra ett bättre jobb med ett mikroskop än att smaka och klämma på bajset, vilket i princip det andra alternativet när man bara tokgissar...

Nu säger du ju i princip att det inte är lönt att göra sitt bästa för att diagnosticera en fisk eftersom det ändå inte gör någont nytta. Ska man bara skita i det helt då?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 11 Jan 2016, 15:13

Det jag menar är att, ja det är samma sak. En läkare sitter på en lång utbildning. En mikrobiolog likaså. Man bör inte tro att man kan utföra en läkares jobb genom att på hobbynivå läsa läkarböcker och tro att man kan sätta diagnoser på människor. På samma sätt bör man inte tro att man kan utföra en mikrobiologs jobb genom att på hobbynivå leka med ett mikroskop. I den frågan är jag tydlig. Men sen är det ju upp till var och en att leka mikrobiolog, det är ju inte olagligt. Precis som med allt annat inom hobbyn, det är helt upp till akvaristen att göra som den vill. Så enkelt är det :)

Om du är ute efter min syn på det hela så kan jag skriva några ord om det. Jag anser att vi, i de allra flesta fallen, ska låta bli att försöka sätta diagnoser på fisken. Det är så oerhört mycket vi inte vet och kan göra. Jag ser användningen av mikroskop på hobbynivå som något som stjälper, snarare än hjälper. Jag är inte emot mediciner i allmänhet, då jag vet vilken roll modern medicin har i vårt samhälle. Men då måste det göras rätt. Dvs rätt verktyg bör användas och ännu viktigare, det bör användas av personer med rätt kompetens.
Hur gör vi då med våra fiskar? Om jag återigen får säga min mening så använder vi det starkaste vapnet vi har, nämligen fiskens eget immunförsvar. Helt enkelt genom att jobba i förebyggande syfte, och det gör vi genom rätt vatten och rätt skötsel.
Och jag är inte naiv, klart att det kommer till stunder där det inte är tillräckligt. Men det är bara att acceptera. När det konmer till sjukdomar är vi helt enkelt för små ibland. Lev med det!
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 11 Jan 2016, 18:40

AmirA wrote:Det jag menar är att, ja det är samma sak. En läkare sitter på en lång utbildning. En mikrobiolog likaså. Man bör inte tro att man kan utföra en läkares jobb genom att på hobbynivå läsa läkarböcker och tro att man kan sätta diagnoser på människor. På samma sätt bör man inte tro att man kan utföra en mikrobiologs jobb genom att på hobbynivå leka med ett mikroskop. I den frågan är jag tydlig. Men sen är det ju upp till var och en att leka mikrobiolog, det är ju inte olagligt. Precis som med allt annat inom hobbyn, det är helt upp till akvaristen att göra som den vill. Så enkelt är det :)

Om du är ute efter min syn på det hela så kan jag skriva några ord om det. Jag anser att vi, i de allra flesta fallen, ska låta bli att försöka sätta diagnoser på fisken. Det är så oerhört mycket vi inte vet och kan göra. Jag ser användningen av mikroskop på hobbynivå som något som stjälper, snarare än hjälper. Jag är inte emot mediciner i allmänhet, då jag vet vilken roll modern medicin har i vårt samhälle. Men då måste det göras rätt. Dvs rätt verktyg bör användas och ännu viktigare, det bör användas av personer med rätt kompetens.
Hur gör vi då med våra fiskar? Om jag återigen får säga min mening så använder vi det starkaste vapnet vi har, nämligen fiskens eget immunförsvar. Helt enkelt genom att jobba i förebyggande syfte, och det gör vi genom rätt vatten och rätt skötsel.
Och jag är inte naiv, klart att det kommer till stunder där det inte är tillräckligt. Men det är bara att acceptera. När det konmer till sjukdomar är vi helt enkelt för små ibland. Lev med det!
Det jag sa var att om man vid ett tillfälle sett en stooor mängd av något i ett mikroskop, medicinerat, fisken blviit bra, och den mängden man såg senare är borta, då kan man ju dra slutsatsen att det är ganska stor sannolikhet att samma behandling kommer funka hos någon annan som ser en stor mängd av samma mojäng i mikroskåpet. Det kan inte ens du förneka hur mycket du än vill. På så sätt borde även en lekman som sagt kunna ta sig närmare en säkrare träffbild, även om, som sagt, det krävs ganska många fall innan man kan bygga upp en sån kunskapsbank. Jag har inte sagt att man ska vara läkare eller mikrobiolog, utan att man helt enkelt kan pussla med det man ser och dra slutsatser som är mer träffsäkra än ingenting. Om det nu är så att man misslyckas med att använda fiskens immunförsvar. Sen är det klart man kan göra fel, det kan väl alla, men att förkasta idén med mikroskop som meningslöst i varenda fall håller ju inte, då om du faktiskt behöver hitta en anledning till fiskens lidande, så kan du aldrig komma längre ifrån sanningen med ett mikroskop.

Jag är inte utbildad marinbiolog, men det betyder inte att 100% av det den gör är omöjligt för någon annan, skopa upp vatten ur vatten tex. Allt är inte svart-vitt.

TLDR: Jag gillar inte att man ska attackera ett problem med grundmentaliteten att det är meningslöst att försöka eftersom man troligtvis kommer misslyckas. Var hade världen varit om alla hade tänkt så?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 11 Jan 2016, 18:52

Jag misstänker att du aldrig tittat i ett mikroskop, Einarsson :) Du målar upp en bild av verkligheten som inte finns. Sätt dig och titta i ett mikroskop först, och bilda sedan en egen uppfattning innan du spekulerar kring huruvida vi lekman kan/bör använda ett mikroskop.
Och ja, använder man mikroskop tillräckligt många gånger så lär man väl pricka rätt nån gång. Men det gör man väl även utan ett mikroskop? Det är väl i princip som blindmedicinering, dvs man chansar. Det är just det som är skillnaden mellan oss och fackmän. Vi får chansa, medan de har mycket högre träffsäkerhet, just tack vare sin kompetens.
Jag vet inte om du missar min poäng. Min poäng är tydlig. När man (läs: vi hobbyister) använder sig av mikroskop så är risken betydligt större att man prickar fel än prickar rätt. Dvs, tittar vi i ett mikroskop ett antal gånger, så kommer den absolut största delen av dessa tillfällen vara felprick. Därför, menar jag, att det stjälper mer än hjälper. Principen är den samma för vilken storts blindmedicinering som helst. Vi prickar fel betydligt oftare än vi prickar rätt. Därför är det bättre att låta bli att medicinera i de allra flesta fallen. Därför är det också bättre att låta mikroskop användas av de som har den kompetensen. Och ja, tyvärr kan man tappa fisk. Men det visar sig att när man blindmedicinerar så tappar man fisk ändå, samtidigt som man saboterar mycket annat, bland annat biologin och fiskens immunförsvar.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 11 Jan 2016, 21:55

Einarsson wrote: TLDR: Jag gillar inte att man ska attackera ett problem med grundmentaliteten att det är meningslöst att försöka eftersom man troligtvis kommer misslyckas. Var hade världen varit om alla hade tänkt så?
Tror återigen att du missar min poäng. Jag säger ju såklart inte att man ska tycka att allt är meningslöst och att man inte kan göra något. Det jag säger är att vi kanske borde sätta oss ner och fundera på vad vi kan göra och vad vi inte kan göra. Vilka är våra starkaste vapen, och var är vi nästintill chanslösa. Jag menar, återigen, att vårt starkaste kort är fiskens immunförsvar. Då tycker jag att man ska fokusera på att stärka den så gott det går, genom god skötsel. Det är inte så att vi inte kan göra någonting. Men vi kan heller inte göra allt. Vi kan göra en del. Då är det kanske bäst att göra det vi kan, på allra bästa sätt.

Du får gärna rätta mig om jag har fel, du har aldrig använt ett mikroskop, eller hur?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 12 Jan 2016, 11:20

Jo men jag menar att ibland så misslyckas man med immunförsvaret och har ingen annan utväg än att försöka agera. Det vet man aldrig. Och jo, jag har tittat i mikroskop många gånger, har dock inget hemma.

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests