Nytt kar..

Här följer vi utvecklingen av olika projekt.

Moderator: Styrelse

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 12 Jan 2016, 17:30

Isåfall är jag väldigt förvånad över att du inte ser svårigheten i att sätta diagnoser med hjälp av mikroskop, om du nu använt det så många gånger.
Men, är du säker på din sak så kanske vi kan göra ett litet experiment. Om du kan låna ett mikroskop, så kan jag nog ordna ett antal prover som du kan få analysera. Säg att jag ordnar 10 prover som du får analysera. Jag märker proverna med nummer. Du får inte på förhand veta exakt vad de innehåller. Det du får veta är att det är avföringsprover, lite blandat, både avföring från friska fiskar och från sjuka fiskar. När du sedan gjort din analys så kan jag berätta vad som finns i vardera prov. Då kan vi utvärdera träffsäkerheten när akvarister leker med mikroskop. Vad sägs? :crasy:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nytt kar..

Post by Einarsson » 12 Jan 2016, 19:26

AmirA wrote:Isåfall är jag väldigt förvånad över att du inte ser svårigheten i att sätta diagnoser med hjälp av mikroskop, om du nu använt det så många gånger.
Men, är du säker på din sak så kanske vi kan göra ett litet experiment. Om du kan låna ett mikroskop, så kan jag nog ordna ett antal prover som du kan få analysera. Säg att jag ordnar 10 prover som du får analysera. Jag märker proverna med nummer. Du får inte på förhand veta exakt vad de innehåller. Det du får veta är att det är avföringsprover, lite blandat, både avföring från friska fiskar och från sjuka fiskar. När du sedan gjort din analys så kan jag berätta vad som finns i vardera prov. Då kan vi utvärdera träffsäkerheten när akvarister leker med mikroskop. Vad sägs? :crasy:
Jag sa, att man kan bygga upp en kunskapsbank av vad man sett / bilder etc, och logga vilka lösningar som funkat på varje, eller om de inte funkat, så man man till slut bygga ihop lite data där man kan veta ungefär vad det är och SANNOLIKT hitta en lösning som funkade förra gången vid liknande scenario, jag har inte sagt någonstans att man kan säga exakt vad man ser i varje enskilt prov. Det du föreslår har jag inte ens varit i NÄRHETEN av att prata om. Attityden kan vi lägga ner direkt dock så jag tänker lämna ämnet nu fyi.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 12 Jan 2016, 19:38

Så, du antar inte utmaningen. Nåväl. Tror du att det finns hobbyister som byggt upp den "datan" som du menar, för att kunna anta min utmaning? :grin:
Jag menar, det verkar ju vara så enkelt när du förklarar. Då borde min utmaning vara enkel att anta.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nytt kar..

Post by AmirA » 12 Jan 2016, 19:51

Einarsson, i den här tråden har du ett exempel på det jag vill belysa: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=1 ... 9&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
I den tråden har jag skickat ett avföringsprov till Tony. Han skriver först att han ser Costia i provet. En observant Poddan skriver då att det inte kan vara Costia, eftersom det dör fort utan värdorganism. Därefter ändrar sig Tony och skriver att det är Cryptobia. Huruvida det faktiskt var Cryptobia eller något annat som liknar vet jag inte. Jag är precis som er andra, inte kunnig inom detta.
Jag vill vara tydlig med att detta är inget illa menat mot Tony, då jag vet att han vill väl och är en av få som anstränger sig för andra akvarister. Återigen, det jag vill lyfta fram, är att det är ett svårt ämne vi pratar om. Vi bör inte få det att verka lättare än vad det är. Jag tror att vi förlorar på det själva.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Lisette
NDS Member
NDS Member
Posts: 54
Joined: 13 Nov 2015, 23:03
Real Name: Lisette

Re: Nytt kar..

Post by Lisette » 14 Jan 2016, 21:46

Får köra en nödlösning nu. Golvet blir försenat ett par veckor så nu får jag fylla karet så de kan genomgå värmekuren...

Supertrevligt att leva i renoveringskaos...

//uploads.tapatalk-cdn.com/201601 ... 9657cb.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Post Reply

Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests