Matte`s Väska

Berätta vad du har i din kamera väska.
Post Reply
User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Matte`s Väska

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 11:52

Min kamera väska innehåller:

1st Canon Eos 50D
1st Canon EF 50mm f/1.8 II
1st Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM
1st Canon Flash-off Camera Shoe Cord Oc-E3
1st Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro
1st Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di-II LD Aspherical (IF) Macro
1st Cullman blixt (ingen länk till den tyvärr)
1st Canon 430EX II
Jag har en Manfrotto Monopod och ett Manfrotto Tripod stativ som jag inte kommer ihåg namnen på ska kolla upp det.

På önskelistan finns:

1st Canon EF 24mm f/2.8
1st Canon Extender EF 1.4x II
1st Canon Extender EF 2x II

Den här listan går att göra lång men det kostar ju lite så man får väl ta lite i taget.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Matte`s Väska

Post by christinag » 30 Nov 2008, 20:35

Vad smart att sätta länkar till grejorna - då går det ju att se precis vad det är förnåge! :2tubsup: Just den här Canon EOS 50 som du har har jag testat lite för ett tag sen. Om det var någon annan bokstav efter eller inte vet jag inte, men nr50 var det iaf. Tog rätt hyfsade bilder för den prisklassen har jag för mig. Vad har den för närgräns, har du koll på det?

MvH
Christina G

PS
Du är den första jag träffat på några årtionden som har eller känner till Tokina :tumme2: Jag har en hel del av deras grejor. Inte den bästa kvalitet, men de gör aldrig ett dåligt jobb heller.
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Matte`s Väska

Post by Andreas Keller » 30 Nov 2008, 23:06

christinag wrote:Tog rätt hyfsade bilder för den prisklassen har jag för mig. Vad har den för närgräns, har du koll på det?

MvH
Christina G

PS
Du är den första jag träffat på några årtionden som har eller känner till Tokina :tumme2: Jag har en hel del av deras grejor. Inte den bästa kvalitet, men de gör aldrig ett dåligt jobb heller.
Jag visste inte att kameran bestämmer närgränsen, hur menar du då?

P.S. Jag har också haft tokinaobjektiv, det tillhörde dock inte ett av mina favoriter.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Matte`s Väska

Post by Matte_g » 01 Dec 2008, 09:51

christinag wrote:Vad smart att sätta länkar till grejorna - då går det ju att se precis vad det är förnåge! :2tubsup: Just den här Canon EOS 50 som du har har jag testat lite för ett tag sen. Om det var någon annan bokstav efter eller inte vet jag inte, men nr50 var det iaf. Tog rätt hyfsade bilder för den prisklassen har jag för mig. Vad har den för närgräns, har du koll på det?

MvH
Christina G

PS
Du är den första jag träffat på några årtionden som har eller känner till Tokina :tumme2: Jag har en hel del av deras grejor. Inte den bästa kvalitet, men de gör aldrig ett dåligt jobb heller.

Jag är riktigt nöjd med den kameran det är en rätt ny kamera från Canon den kostad mig 15 000kr så klart den ska ta bra bilder men det är nog han/hon bakom kameran som avgör kvalite på bilden och hur motivet återspeglas i en bild. Canon har ingen annan digital kamera med siffrorna 50, Nikon har en som heter D50 iof.
Som Anders säger så är det väl Objektivet som sätter närgränsen.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Matte`s Väska

Post by christinag » 01 Dec 2008, 20:52

Andreas Keller wrote:Jag visste inte att kameran bestämmer närgränsen, hur menar du då?
P.S. Jag har också haft tokinaobjektiv, det tillhörde dock inte ett av mina favoriter.
Dom levereras väl från fabrik med någon form av "normalobjektiv"? För analoga kameror brukar det ju vara runt 50 mm (45-55), vet inte på rak arm vad det motsvarar digitalt. Lägre siffra iaf.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Matte`s Väska

Post by Matte_g » 01 Dec 2008, 20:59

christinag wrote:
Andreas Keller wrote:Jag visste inte att kameran bestämmer närgränsen, hur menar du då?
P.S. Jag har också haft tokinaobjektiv, det tillhörde dock inte ett av mina favoriter.
Dom levereras väl från fabrik med någon form av "normalobjektiv"? För analoga kameror brukar det ju vara runt 50 mm (45-55), vet inte på rak arm vad det motsvarar digitalt. Lägre siffra iaf.

MvH
Christina G

Nja du kan ju köpa bara ett kamerahus om du vill sen får du ju köpa till objektiven och dom har ju olika närgränser en zoom kanske har 1m medans en Fish eye glugg har 10-20cm kanske.
Sen finns det ju paket åxo normalt är väl en 18-55mm glugg,
När Canon släppte 50D i september i år om jag misn rätt så lansera dom en ny kit-glugg på 18-200mm tyvärr vet jag inte närgrensen på den men som sagt det varierar med objektivet du sätter på kameran.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Matte`s Väska

Post by christinag » 02 Dec 2008, 01:32

Aha OK. Dom säljs väl annorlunda nu mot förr iom teknikskiftet.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Matte`s Väska

Post by Andreas Keller » 02 Dec 2008, 10:37

Förlåt att vi kapar din tråd lite Matte!

Christina, vad kör du med för system idag? Är det systemkamera eller?
Om du kör systemkamera och har en massa gluggar/objektiv till den som du gillar, köp en digital systemkamera av samma märke, då kan du behålla alla dina "gamla" objektiv.
Sen är du välkommen in i en värld av digital framkallning som kan vara både frustrerande :confus1: och väldigt rolig :hura3:
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Matte`s Väska

Post by christinag » 02 Dec 2008, 22:28

Mjaeh, objektiven har olika diameter på skruvfattningen. Annars bra idé dock! :tumme2:
Finns digikameror med skruvfattning förressten? Jag har aldrig sett några här i butikerna.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Post Reply

Return to “Min kamera väska”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest