Foto Forum Sverige

Info om FFS en del av DFS.
User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Foto Forum Sverige

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 00:54

Hej

Som ni alla ser så satsar vi på att bredda forumet lite.
Då foto är ett stort intresse hos många så kommer vi utöka den delen och startar en ren foto del där vi kan skriva om allt kring foto, kameror, objektiv, belysning mm mm.
Det kommer även hållas en enklare genomgång hur man arbetar i photoshop, vi tar bara upp basgrunderna i cs3 för de som är intresserade av det.
Vi kommer även köra lite tävlingar i Photoshop, bla kör vi en tävling där alla får samma bild och sedan gör var och en om sin bild till vad de tycker är snyggast eller läckrast på just den bilden.

I början så kommer detta sidoforum att ligga som en kategori i diskusforumet men om intresset är stort så tittar vi vid ett senare skede på om vi ska dela det så det blir 2 helt separata forum med en gemensam portal.
Denna fotokategori hittar ni lättast längst upp till höger på portalen, går även att komma in i den delen via index sidan på diskus forumet.

Hoppas denna del uppskattas och skrivs mycket i.

Med vänlig hälsning
Forumsteamet

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Foto Forum Sverige

Post by christinag » 30 Nov 2008, 18:40

Ho hoo - en forumsdel i min smak, det här med! :2tubsup:

Men när jag tittar på rubrikerna, så känns mina kameror och jag själv redan exkluderade :confus1: "Fototeknik" och "Bildbearbetning" är inte vad jag menar med detta. Anledningen är förståss att jag inte jobbar digitalt! Kan vi som är stenålders kanske få en egen rubrik (underkategori) att tumla runt i? Vi kanske inte är så många, men i alla fall :wink1:

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Foto Forum Sverige

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 19:06

Vad har du för kamera, under rubrikerna så står det ju att vi kan diskutera både digitalt och analogt.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Foto Forum Sverige

Post by christinag » 30 Nov 2008, 19:59

Höh - det missade jag att det stod! :confus1:

Men iaf. Rubrikerna känns fel, helt andra problem förr o nu.

Jag har flera olika. Mest ryska och tyska fabrikat. Småformats, mellanformat osv. Typ hundra år gamla några av linserna (man får ju köpa det som passar, tillverkas ju inget nytt längre). Har nåt hemmabygge typ Hasselbladare också.

Har letat i flera år men helt enkelt inte hittat någon modernare (läs: digitalt) som uppfyller mina krav ...

Nåja, man är väl litet bakåtsträvare och specialfantast ... :grin:

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Foto Forum Sverige

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 20:02

christinag wrote:Höh - det missade jag att det stod! :confus1:

Men iaf.

Jag har flera olika. Mest ryska och tyska fabrikat. Småformats, mellanformat osv. Typ hundra år gamla några av linserna (man får ju köpa det som passar, tillverkas ju inget nytt längre). Har nåt hemmabygge typ Hasselbladare också.

Har letat i flera år men helt enkelt inte hittat någon modernare (läs: digitalt) som uppfyller mina krav ...

MvH
Christina G
Finns ju massor av bra digitala SLR nu.. dom kostar ju lite om man ska ha en värsting tyvärr.
Hasselblad har ju en riktig värsting för 300 000kr eller vad det var..
Allt beror väl på vad man fotar och hur man ska kunna använda dom.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Foto Forum Sverige

Post by christinag » 30 Nov 2008, 20:09

Du kan aldrig få samma bild digitalt .... sorry, men det är vad jag tycker :shys: Får vänta några år till, innan det är värt dom pengarna. Den utrustning jag redan har är bättre.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Foto Forum Sverige

Post by Matte_g » 30 Nov 2008, 20:12

christinag wrote:Du kan aldrig få samma bild digitalt .... sorry, men det är vad jag tycker :shys: Får vänta några år till, innan det är värt dom pengarna. Den utrustning jag redan har är bättre.

MvH
Christina G

Vad tycker du saknas i dom digitala systemen som det analoga klarar?

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Foto Forum Sverige

Post by christinag » 30 Nov 2008, 20:29

Det är nog en fråga om bildkvalitet helt enkelt. Ta bara en sån sak som kromatisk aberration. Vilken digikamera är fri från det? Borde ju vara något man kunde lösa, med dagens tekniska kunnande. För att ta ETT exempel. Men det kanske är ett ämne för en separat diskussion :smile:
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Foto Forum Sverige

Post by Matte_g » 01 Dec 2008, 09:46

christinag wrote:Det är nog en fråga om bildkvalitet helt enkelt. Ta bara en sån sak som kromatisk aberration. Vilken digikamera är fri från det? Borde ju vara något man kunde lösa, med dagens tekniska kunnande. För att ta ETT exempel. Men det kanske är ett ämne för en separat diskussion :smile:

Det problemet var mycket vanligt på i stort sett samtliga digitala kompaktkameror som tillverkades i början av 2000-talet. Den kromatiska aberrationen uppstår vid refraktion i glas etc. Vid reflektion i speglar som spegelreflexkameror (digitalsystemkamera), spegelteleskop etc uppstår inte kromatisk abberation.

User avatar
christinag
Posts: 1693
Joined: 04 Feb 2008, 20:50
Real Name: Christina Ghiasvand
Location: Västerås

Re: Foto Forum Sverige

Post by christinag » 01 Dec 2008, 20:48

Så du menar att de har löst detta idag? Jag hade anledning att fota med en kamera som tillhörde jobbet för två år sedan och den var ny då. Nattbilder eller kvällsbilder blev totalt sunkiga. Så på den var det väldigt jobbigt iaf fortfarande. Minns inte modellen, var typ halvdyr, 10 tkr-klassen.

MvH
Christina G
Jag är inte en komplett idiot, det fattas några delar

Post Reply

Return to “FFS Info”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests