Framtida championat.

Här diskuterar vi händelser.

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Framtida championat.

Post by kaj.p » 14 May 2015, 09:02

På vissa forum går just nu diskussionen hög om/hur vi skall utforma framtida championat. Som det är idag är det huvuddelen asiatisk fisk som ställs ut o ofta samma fiskar som reser från championat till championat.
Vildfångad och Europeisk odlad fisk har minskat eller till och med helt uteblivit från många championat. Detta är också orsaken till att bl.a Zoozajak inte längre ställde sig bakom Championatet i Duisburg. Många tycker detta är förkastligt och det är heller inte bra för hobby som behöver VF o F1-F2 generationer för att skapa nya linjer och fräscha gamla utarmade.
Därför finns tankar kring detta och samtal förs bl.a Norbert Zajak kan tänka sig att komma tillbaka om det sker en förändring. Heiko är så klart inovolverad och skall träffa folk i tyskland kring detta i Helgen.
Han skickar dock med en fråga till oss i Skandinavien och det vore bra med lite respons tillbaka. Även om jag vet att det stora svårigheten för oss är avståndet. Men debatten skadar inte.

Fråga. If we do a real European Discus championship (even maybe at a fantastic Place north of Milan, in a Zoo, with best restaurant), would they participate, also with tankbred discus?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Framtida championat.

Post by AmirA » 14 May 2015, 10:39

Hade varit väldigt bra, inte minst för hobbyn, om Heiko fått vara huvuddomare på ett eventuellt championat i Sverige. Har man en domarstab som mestadels består av folk som sett/hållt på med odlad diskus så kan de inte döma vf. För varje gång som de tunga namnen inom vf anser att domarna gjort ett dåligt jobb så ökar risken att de en dag känner att det inte är kul att vara med längre. DÅ har vi problem...
Sorry, det var inte riktigt svar på din fråga Kaj. Men jag tror att även vi behöver ta oss en funderare kring detta, om hur vi gör på hemmaplan i framtiden.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Lasse Omfors
Styrelse
Styrelse
Posts: 1435
Joined: 13 Apr 2008, 00:17
Real Name: Lasse Omfors

Re: Framtida championat.

Post by Lasse Omfors » 14 May 2015, 11:50

När skulle detta gå av stapeln? En kul och god idé.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Framtida championat.

Post by SuperAquaMan » 14 May 2015, 15:28

Är frågan hur framtida championat skall utformas i det stora hela, i Europa eller i Sverige?

Jag tror att biotopdelen / sällskapskar kan locka mer besökare och få in fler i hobbyn ( för det är väl det som är poängen och inte att få fler och ställa ut fisk på championat) även om detta är krångligare med logistiken och förberedanden. En kombination av vanlig utställning och inredda kar är väl en lagom kompromiss kan jag tycka. Kanske en egen del för bedömningen av fiskar i biotopakvarium?
Man får kanske tänka lite utanför ramarna av gamla championat med 200 sterila burkar på rad, men vad vet jag :dontknow:

Jag gillade hur det samordnades med MAF 2011 även om lokalen vart för liten.
Det känns som diskusodlandet i Sverige stannat av lite, kanske för att det går att få tag i bra kvalité från utlandet till bra priser och även för att VF börjar bli stort igen.

EDIT: såg nu att frågan var om championat i Europa och deltagande av egenodlat.
Har tyvärr inget bättre svar på det :roll: Hade nog inte själv släpat med mig fisk till Milan. Lite för dyrt för en vanlig knegare och risken för att fisken går förlorad är för stor.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Framtida championat.

Post by kaj.p » 14 May 2015, 17:34

Tycker inte det är fel att det ramlar lite ut spår Viss del av det hela har vi ju redan varit inne på typ separata domare för Vf och odlat. Delvis hade vi detta redan i Malmö då Bosse också gick in o dömde i VF klassen.
När det gäller logistiken så är detta så klart ett problem för oss nordbor och även problematiken att man inte vill släppa sina bästa djur. JAg har dock en tank om att NDS skulle sponsra här dvs ta kostnaden för o skicka ner en låda eller två plus att klubben står för anmälningsavgiften. Speciellt när det gäller F1 men kanske också andra.

User avatar
SuLi
NDS Member
NDS Member
Posts: 334
Joined: 06 Dec 2007, 21:19

Re: Framtida championat.

Post by SuLi » 15 May 2015, 19:35

kaj.p wrote: JAg har dock en tank om att NDS skulle sponsra här dvs ta kostnaden för o skicka ner en låda eller två plus att klubben står för anmälningsavgiften. Speciellt när det gäller F1 men kanske också andra.
Bra tanke!
Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Framtida championat.

Post by AmirA » 15 May 2015, 20:03

Tack Kaj, för att du inte viftar bort ens funderingar :respect:
Jag skulle tro att vi behöver fler domare som Bosse, och nu tänker jag på vf-delen. Dessutom tror jag att en del i bedömningen borde läggas till, potential. Det har du själv varit inne på. Jag vet iallafall var Heiko står i den frågan :crasy:
Ungefär såhär: "Om en domare inte kan se potentialen hos en fisk så ska denne inte döma". Tror också NDS har all anledning att fokusera på vad vi kan göra på hemmaplan, vi är inte längre nåt fjuttigt land i norr. Internationellt står sig Sverige bra till, och jag tror vi kan sikta högt.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Resor/Mässor/tävlingar”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests