Ny import med altum och diskus

http://www.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moderator: tonysdiskus

Post Reply
User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Ny import med altum och diskus

Post by tonysdiskus » 12 Dec 2015, 03:09

Har fått skjuta på på min import på dessa djur pga av operation mm men nu är de på väg nästa vecka. Har ett gäng tomma kar och nu skall jag prova Amirs tänk,,,,köra biologiska tankar ! Men jag kör också 100% döda tankar som hittills har funkat vid mina importer vid altum. Problemet är som sagt att få igång biologin i karen efter det jag gör. Ja ,,,dessa två upplägg funkar inte ihop....vi får se mass begravning eller sussce,,,,,, :hug1: skickar räkning till dig Amir,,,

Åså diskus:
Vi har haft flera dialoger om rusande fisk och förgiftning och jag har kört ett flertal tester och kan inte utesluta Amirs tänk att det kan vara något i vattnet som påverkar fisken. Speciellt vid stora vatten byten blir fisken mycket nervös och kan visa rusningar. Något som då har funkat är "easy life". Finns inte ens någon tedens till symtom efter detta har tillsats,,,,fisken blir totalt normal när detta har tillförts. Nu har jag provat detta hur många ggr som helst,,,ja ja det funkar !!!!! Så vad faan är det i vattnet som irriterar fisken ? Kör kol filtrerat eller osmos vatten till dessa firrar.
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

peking
Posts: 255
Joined: 07 Jan 2010, 17:16
Real Name: Anders Eriksson
Location: Norrköping

Re: Ny import med altum och diskus

Post by peking » 12 Dec 2015, 10:09

tonysdiskus wrote:....Har ett gäng tomma kar och nu skall jag prova Amirs tänk,,,,köra biologiska tankar ! Men jag kör också 100% döda tankar som hittills har funkat vid mina importer vid altum. Problemet är som sagt att få igång biologin i karen efter det jag gör. Ja ,,,dessa två upplägg funkar inte ihop....vi får se mass begravning eller sussce,,,,,, :hug1: skickar räkning till dig Amir,,,
Intressant Tony! Berätta gärna hur filtreringen kommer se ut i de biologiska karen?
Största problemet tror jag är att karen kommer belastas från 0 till 100%. Detta kommer inte filtren kunna hantera direkt och det är här jag tror problemen kan uppstå med känslig fisk som altum. Några tankar om detta?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Ny import med altum och diskus

Post by Perlan » 12 Dec 2015, 10:46

Blir mycket intressant att följa altumen Tony.
Vilken av dom tre är det du får hem?

angående rusarna, börjar jag tro (med risk för att få benen avsågade av Amir) att dom inte gillar färskt Ro vatten, kan ju vara något att det behöver stabilisera sig innan fiskarna vill ha det? :dontknow:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Ny import med altum och diskus

Post by AmirA » 12 Dec 2015, 11:15

Oj jävlar, betala för en massdöd av altum.....man har ju haft fel förr så att säga :garv: :garv: :garv:

Tycker du gör klokt i att köra bägge varianter Tony, det är ju så man får ut mest information om vad som funkar bäst tycker jag :2tubsup:
peking wrote: Största problemet tror jag är att karen kommer belastas från 0 till 100%. Detta kommer inte filtren kunna hantera direkt och det är här jag tror problemen kan uppstå med känslig fisk som altum.
Väldigt viktig poäng Anders. Detta är så oerhört viktigt, men ändå så oerhört lätt att glömma. Många gånger har man ett fungerande filter, och sen tillför man ett lite större gäng och inom kort har man problem. Då tänker man: "ja men va fan, jag har ju en fungerande biologi". Ja absolut, men den var ju anpassad till belastningen innan det nya gänget anlände. Så i början får man ju vara väldigt försiktig.

Angående rusare. Börjar nästan kännas lite mysigt när någon fisk rusar till numera. Inte alls den skräcken man hade förut haha. Efter våra diskussioner (störd som man är) så har man ju medvetet triggat fram rusare bara för att se om man faktiskt har rätt. Och vid varje tillfälle har jag fått lugn på rusningarna bara genom vattenbyte och ingen matning. Några dagar senare har fisken varit normal igen. Jag tror att det första steget är att konstatera att detta är en förgiftning, eller för att vara strikt, i de absolut flesta fallen är det förgiftning. Resten följer ur logiska resonemang. Vad kan en fisk bli förgiftad av, jo rätt många olika saker. Hos mig så är det vanligast att de rusar om jag matat för mycket och inte bytt vatten tillräckligt ofta. Då har jag rusare som brev på posten. Hos andra är det direkt en orsak av det som finns i vattnet som tillförs, oftast kranvatten. Vi har säkerligen massa elaka molekyler i kranen som de absolut kan reagera på genom att rusa.
Med det sagt, vi kan nog inte sätta fingret på exakt vad det är, men lyckligtvis så tror jag att vi har hittat ett par bovar åtminstone. Och det allra viktigaste, vi vet hur vi blir av med eländet :grin:
Perlan wrote: angående rusarna, börjar jag tro (med risk för att få benen avsågade av Amir) att dom inte gillar färskt Ro vatten, kan ju vara något att det behöver stabilisera sig innan fiskarna vill ha det? :dontknow:
Jag vågar inte säga emot Micke, av den anledningen att jag faktiskt inte vet. Jag kan bara berätta om egna erfarenheter nu när jag kört färskt RO rakt in i karet istället för som förut när jag mellanlagrade det i en tunna. Jag har gjort så ett bra tag nu. Jag har aldrig råkat ut för att de skulle rusa till av det. Och då har jag gjort upp till 50% vattenbyten.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Ny import med altum och diskus

Post by tonysdiskus » 12 Dec 2015, 11:41

Ja detta är intressant.Det kostar att ligga på topp ha ha Filtren i de 2 stora tankarna har gått i flera år utan att de har rengjorts.Ett av dem är botten filter och det andra är en filter matta. De andra är som vanligt descifinerade med clorin och fyllt med rent vatten.

Angåede rusnigen som endast blir vid vatten byte och det gäller bara en individ så måste det vara något ämne den inte tål. Easy lifen innehåller zeolit vad jag har förstått och den måste ju absorbera något då fisken blir helt lugn igen. Eller finns det andra grejer i den som absorberar samt bryter ned. Filter bakterier finns det ju också.

Så en fullständig redovisning eller examen arbete vad easy life gör för underverk skulle vara roligt att veta,,,, :grin:
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Ny import med altum och diskus

Post by Perlan » 12 Dec 2015, 11:52

tonysdiskus wrote:
Så en fullständig redovisning eller examen arbete vad easy life gör för underverk skulle vara roligt att veta,,,, :grin:
Och som av en händelse, känner vi en som har utrustning på skolan för att kolla sånt,
Nyår eller trettonhelgen som deadline? :garv:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Ny import med altum och diskus

Post by AmirA » 12 Dec 2015, 12:05

:garv: :garv: Ja det vore trevligt med nån som kunde mäta och ha sig. Själv sitter man numera på en institution där enda tillåtna hjälpmedel är blyertspenna och suddgummi. Inte ett enda mätinstrument i hela byggnaden :crasy:
tonysdiskus wrote: Angåede rusnigen som endast blir vid vatten byte och det gäller bara en individ så måste det vara något ämne den inte tål. Easy lifen innehåller zeolit vad jag har förstått och den måste ju absobera något då fisken blir helt lugn igen. Eller finnd det andra grejer i den som absorberar samt bryter ned.
Japp, det är just det som lurar en lite. Vi har oftast förutfattade meningar om att förgiftning innebär att alla eller åtminstone många fiskar drabbas samtidigt. Men här gäller det nästan alltid en fisk som rusar till, i sällsynta fall två.
Problemet med Easy Lifes produkter är ju att de inte anger vad de innehåller. Undra om de själva ens vet det haha. Det går heller inte att utesluta att det är som du säger Tony, att de faktiskt har i flera saker som kompletterar varandra på något sätt.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Tony´s Discus”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests