Championattankar

Moderator: Styrelse

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Championattankar

Post by Bosse » 13 Sep 2011, 18:58

Jag har fått frågor från faktiskt 3 olika håll vad man ska tänka på om man vill ställa ut sin diskus och tävla i ett diskuschampionat.
Det är svårt att få med allt men den här tråden kan nog med frågor och ytterligare svar bli intressant och kanske få fler att komma med till Malmö med sina firrar.

Det som är viktigt är naturligtvis att firren mår bra och inte har skador (kan i och för sig uppkomma i samband med transport till utställningen, men domarna tar hänsyn till detta) eller missformationer. Om man har bestämt sig för att vara med och har anmält och betalat gäller det att sköta om firren extra noga ju närmare tävlingsdagen man kommer. Se till att den inte går med bråkiga diskusar och ge den extra nyttigt foder. Om den äter lövmask, kör med det. Mata inte samma dag som du räknar med att komma med firren. I vårt fall sker bedömningen på torsdagen, så det bästa är nog onsdag eftermiddag.

När det gäller själva bedömningen vet jag inte riktigt hur våra domare kommer att jobba. Det är ju så att varje domare ger t.ex. 1-5 poäng förde olika delarna. När jag var med och dömde i Duisburg för ett år sedan bedömde vi helhetsintryck, kroppsstorlek, proportion och harmoni, fenor, stjärt och gälar, ögon, kroppsteckning och färg. De här olika områdena får alltså poäng 1-5 av alla domarna, men ger inte samma tyngd. Det kan innebära att 5 poäng i helhetsintryck inte ger samma tyngdpoäng som 5 poäng på ögonen.

Vi kommer att köra med samma klasser som i Holland två veckor innan vårt championat. Undantaget är den hemmaodlade klassen som de inte kör med.

Klass 1 är solid. Här är det viktigt att diskusen är så solid som möjligt. Vi har med Cobolt i den klassen, som egentligen borde tillhöra "Open". I andra championat hamnar den i klassen "Oklassiifierad" där man inte har Open med. Den kommer garanterat att få lite poäng i "kroppsteckning och färg". Detsamma gäller enligt min mening med Marlboro Red. Om ni vill anmäla i denna klass gör det om din diskus är så renfärgad som möjligt, annars platsar den i klass open.

Klass 2 är Strippad där det är bra om linjerna är så raka som möjligt.

Klass 3 är mönstrad. Här ligger nu för tiden alla Pidgeon Blood som tidigare låg i speciella klasser. Ni som vill anmäla Stendkers "Red Skribbled" anmäl i denna klass.

Klass 4 är spotted. Ju fler prickar som inte flyter ihop desto bättre.

Klass 5 är open. Som vi har lagt upp klasserna ska de som inte passar in i någon av klasserna 1-4 vara med här. Kanske borde klassen heta "Oklassifierad" som den kallas i många andra championat.

Klass 6 är vildfångad. Här ska den utställda firren alltså vara vildfångad och inte battingar efter vildfångad. Domarna ser.

Klass 7 är vad som helst inom diskusfirren, men den måste ha varid odlad och uppfödd i Skandinavien.

Ni som har tillfälle och har fina diskusar borde ställa ut nu i Malmö. Även om man inte vinner får man en bedömning av mycke internationellt duktiga domare och får dessutom chansen att diskutera med dem om hur och varför en diskusfisk ska se ut så och så.
Dessutom är en sådan här tillställning kul och man träffar fler som har drabbats av den faktiskt obotliga diskussjukan.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Championattankar

Post by Poddan » 13 Sep 2011, 19:09

Perfekt Bosse!
En utställare blir anvisad till ett kar och ansvarar för inkoppning? Är det sedan handsoff till efter bedömningen?
Utrustning som skall tas med? Håv?
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Championattankar

Post by SuperAquaMan » 13 Sep 2011, 21:20

Skulle vilja veta varför man bestämt att göra bedömningen på fisken mitt i veckan och inte till helgen?
Sållar man inte bort ganska många som inte kan ta ledigt flera dagar, och att fisken får längre tid att aklimatisera sig och färga ut på? Är det domare som åker hem på fredagen?
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Championattankar

Post by Poddan » 13 Sep 2011, 21:35

De är nog kvar till söndag då det är prisutdelning.
Dock en kul teori :-)
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Championattankar

Post by Tony » 13 Sep 2011, 22:03

Kanon inlägg Bosse,,,, :tumme2:
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Championattankar

Post by Andreas Keller » 13 Sep 2011, 22:06

Bra inlägg, nästan så att vi borde ha det på championatsidan.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championattankar

Post by kaj.p » 13 Sep 2011, 22:14

SuperAquaMan wrote:Skulle vilja veta varför man bestämt att göra bedömningen på fisken mitt i veckan och inte till helgen?
Sållar man inte bort ganska många som inte kan ta ledigt flera dagar, och att fisken får längre tid att aklimatisera sig och färga ut på? Är det domare som åker hem på fredagen?
Förstår tanken Men man dömer alltid innan showne öppnar offentligt. Detta för att besökarna skall kunna se vilka som placerat sig.

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Championattankar

Post by freddy » 13 Sep 2011, 23:04

Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna räkna ihop poängen, om olika poäng, har olika tyngd .
Om man använder sig av ett excel ark eller räknar för hand, de olika poängen som domarna ger, hur skall man då skilja åt, en "tung" poäng från en "lätt" poäng !
Det vore önskvärt, med en liten förklaring, hur man räknade med detta i Duisberg.

Utdrag från Championtankar:
"När det gäller själva bedömningen vet jag inte riktigt hur våra domare kommer att jobba. Det är ju så att varje domare ger t.ex. 1-5 poäng för de olika delarna. När jag var med och dömde i Duisburg för ett år sedan bedömde vi helhetsintryck, kroppsstorlek, proportion och harmoni, fenor, stjärt och gälar, ögon, kroppsteckning och färg. De här olika områdena får alltså poäng 1-5 av alla domarna, men ger inte samma tyngd. Det kan innebära att 5 poäng i helhetsintryck inte ger samma tyngdpoäng som 5 poäng på ögonen."

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Championattankar

Post by SuperAquaMan » 14 Sep 2011, 00:28

kaj.p wrote:
SuperAquaMan wrote:Skulle vilja veta varför man bestämt att göra bedömningen på fisken mitt i veckan och inte till helgen?
Sållar man inte bort ganska många som inte kan ta ledigt flera dagar, och att fisken får längre tid att aklimatisera sig och färga ut på? Är det domare som åker hem på fredagen?
Förstår tanken Men man dömer alltid innan showne öppnar offentligt. Detta för att besökarna skall kunna se vilka som placerat sig.
Okej då förstår jag. Men tror ändå det hade vart roligare för besökarna att få se fler fiskar än att se vilka som gått vidare på fredagen. Jag får skita i att ställa ut en grön o en blå vf på grund av detta men nu slipper jag ju oroa mig för dom under championatet iaf :smile:
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championattankar

Post by kaj.p » 14 Sep 2011, 00:34

SuperAquaMan wrote:
kaj.p wrote:
SuperAquaMan wrote:Skulle vilja veta varför man bestämt att göra bedömningen på fisken mitt i veckan och inte till helgen?
Sållar man inte bort ganska många som inte kan ta ledigt flera dagar, och att fisken får längre tid att aklimatisera sig och färga ut på? Är det domare som åker hem på fredagen?
Förstår tanken Men man dömer alltid innan showne öppnar offentligt. Detta för att besökarna skall kunna se vilka som placerat sig.
Okej då förstår jag. Men tror ändå det hade vart roligare för besökarna att få se fler fiskar än att se vilka som gått vidare på fredagen. Jag får skita i att ställa ut en grön o en blå vf på grund av detta men nu slipper jag ju oroa mig för dom under championatet iaf :smile:

Visst så men då är också chansen o få en världsunik pokal borta. :grin:

Post Reply

Return to “Diskus Championatet 2011”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests