Nilla NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
danieljosefsson
Posts: 77
Joined: 30 Sep 2012, 13:20

Nilla NDS Stendker Challenger

Post by danieljosefsson » 01 May 2013, 23:34

Ser FANTASTISKA ut!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att vara bitter är som att dricka gift och hoppas att någon annan dör!

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Andreas Keller » 02 May 2013, 10:17

Ser jättefina ut!
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 30 May 2013, 22:32

Alla tolv i maj 2013.jpg
Mina raringar får inte så mycket uppmärksamhet nu. Jag slarvar med vattenbytena. Det är tur att foderautomaten snurrar så de får lite granulat i alla fall. Det känns som om de stannat i växten. Ute i trädgården växer det så det knakar, i alla fall ogräsen. Dotterns balklänning har högst prio.
:tiredcof
Mina ser ju pyttesmå ut jämfört med andras. Nästa månad ska jag hiva upp och mäta en så vi kan jämföra...

När storfiskarn talar om hur stora fiskar han får... ja då räcker armarna inte till...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by silent » 30 May 2013, 22:58

Vad har du för belysning? De är ju så blåa! :confus1:
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 25 Jun 2013, 11:25

Lysrören är Sylvania Gro lux.
Jag är lite omständlig och gör dubbla inlägg för att se allt i en följd i den här tråden.

Ok upp till bevis. Jag fick det till 15 cm med lite god vilja. Det är min största. Efteråt stod han och flämtade ett tag och tappade massor av slem, men nu efter en timme äter han och ser ut som vanligt.
Är det någon som vet hur gamla våra fiskar är? Har de redan fyllt ett år?
Körde en storstädning idag eftersom hela insidan täckts av svartgröna alger. Fick skämmas i midsomras när vi hade folk här och det inte var så fint hos fiskarna. Mina tolv fick även frossa i oxhjärta idag för jag upptäckte nämligen att batteriet varit dåligt i foderautomaten så de har fått fasta i några dagar. På vetenskapens värld härom veckan undersöktes forskningen kring hur man genom att fasta kunde få ett längre liv. Jag kanske har förlängt livet på mina raringar. Tycker i alla fall synd om dem för jag har själv tänkt att fasta några dagar men har hittills inte ens klarat av att skippa frukosten. Siktar på beach 2014 eller 2015 i stället. Nu är det ju semester. Önskar er alla en riktigt skön sommar.
:hura3: :Danne&Poddan: :hug1: :Danne&Poddan: :hurra1: :hug1: :Danne&Poddan:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Inger H.
Posts: 48
Joined: 16 Mar 2013, 07:58
Real Name: Inger Hultman
Location: Sundsvall

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Inger H. » 25 Jun 2013, 22:16

Nilla, jag vill bara säga, att jag gillar alla dina superärliga inlägg i denna tråd :smile:.
//Inger

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 01 Sep 2013, 00:01

Tack Inger. Jag tycker det är roligt att dokumentera och kunna se tillbaka. Nu är fiskarna ett år och för mig har det varit ett fantastiskt roligt år. Jag hade tappat intresset helt och haft funderingar på att lägga ner mitt akvarium.
Men. Diskus hade jag aldrig vågat mig på. Jag så glad att jag tog mod till mig. Nu har jag flera akvarium och dessutom inrett ett akvarierum, det är så gott som klart. Den här hösten och vintern blir upploppet och sedan får vi äntligen se våra Stendkers live. Även om jag inte vinner själva tävlingen så har jag ändå redan vunnit. Jag har lärt mig massor.
Diskus är verkligen en fantastisk fisk. :heart5:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 01 Sep 2013, 00:18

Som vanligt lägger jag in min avrapportering två gånger, ni får stå ut.
Här kommer lite bilder :photo:
Lilling i Augusti 13.jpg
Fly i augusti 13.jpg
Hella gänget i augusti 13.jpg
Jag kan inte påstå att de frodas men alla tolv har i alla fall överlevt sommaren. De har nog haft det lite knapert med godsaker och inte fått så mycket uppmärksamhet. Det är liksom mycket mysigare ute på altanen och jag måste erkänna att jag inte har tillbringat några längre stunder i källaren. När det nu blir kallare så kommer jag att boa nere i akvarierummet istället och mina raringar kommer att få mycket mer tid, kanske lite mer mat och några fler vattenbyten. Vårt vatten här i Norrtälje kommun har varit bedrövligt i sommar. Var och varannan dag har man kunnat läsa i tidningen om hur illa vattnet smakar och hur Veolia försöker åtgärda det. De har ökat klorhalten och de har spolat ledningarna. När de spolar ledningarna så lossnar en massa rost och ibland när man kommer hem och öppnar vattenkranen så är vattnet brunt! Det ser riktigt äckligt ut och man får spola länge för att det ska komma klart vatten. Jag som har automatisk vattenpåfyllning så det smådroppar hela tiden... Ja, ni förstår. Högre klorhalt har ju säkert inte heller varit så bra för fiskarna. Men vad gör man? Håller tummarna att de klarar det och svär åt vattenbolaget
:tumbdown: :madgreen: :stick: :censur1:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by woodlund » 01 Sep 2013, 07:36

Grymt snygga fiskar och bilder Nilla , jag kan inte komma över den otroliga färgen du får fram på dina fiskar , vad kör du med för belysning för att få fram färgen på det sättet :smile:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 02 Sep 2013, 17:40

Silvania Grolux. Men så matar jag såklart med blue worms också :garv:
Vill man ha dem ännu blåare kanske man kan tillföra Pripps blå
:beeeer:

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests