Nilla NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
ansjo
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2007, 03:21
Location: Varberg

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by ansjo » 02 Sep 2013, 19:19

Tillföra? Simmar de redan inte i det :hura3: ? Hur som, skitsnygga fiskar är det!

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 29 Sep 2013, 15:37

JAG BLIR SÅÅ TRÖTT!!! :nothappy:
Har hållit på hela morgonen med att lägga in en filmsnutt men det bara jävlas så nu skiter jag i filmhelvetet. Förlåt men jag har verkligen inte tålamod med datorn. Det är svårt nog med att få dem att fastna på film i kameran. Min man har ju köpt en värstingkamera så det är en hel vetenskap med inställningar hit och dit. Lyckades i alla fall med konststycket att få dem på film och få in filmen på datorn. Den blev till och med hyfsat bra men tyvärr får ni inte se den för jag suger på teknik. Vet inte hur jag lyckades ladda upp filmen förra gången. :dontknow:

Jag tycker i alla fall att mina fiskar är jättefina. Fast när jag jämför med andra så inser jag att mina är pyttesmå. De har nog stannat i växten. Slåss gör de också, hela tiden. Helst skulle de väl behöva byta upp sig och få lite fler liter att röra sig på. Har dem fortfarande i 275 liter. Ett välvt 375 står tomt och dammar igen men jag behöver fixa till ett underrede av något slag. Det hade jag kunnat börja med i går om jag inte hade åkt på auktion. Eftersom jag valde auktionen så har det nu blivit ännu lite trängre eftersom jag nu har stoppat ner en rot med växter på och några långa rankor spikblad som de måste väja för. Snyggt tycker jag sen får ni tycka vad ni vill.
Spretiga gälar är mitt största bekymmer. Stripe har alltid haft en gäle som inte vill stängas ordentligt men nu har fler fått det problemet. Byta mycket vatten brukar ni väl råda till? Det är precis vad jag ska göra nu. Mycket mer givande än att bråka med datorn.
Jo, just det. Jag var också intresserad av att veta när våra fiskar föddes och försökte fråga i tråden Ask stendker.
Kaj berättade att de var 2-3 månader när han plockade upp dem i oktober 2012.

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by silent » 29 Sep 2013, 17:22

lägg upp filmen på you tube, sen är det inga problem att lägga in youtube filmen i forumet!
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 29 Sep 2013, 23:02

Jag är en sån datadyslektiker. Sen hjälper det inte att jag är irriterad och fientligt inställd redan innan det börjar trassla. Första gången tyckte jag inte att det var så svårt. Någon vänlig själ har ju gjort en lathund där det står hur man gör, men nu hittar jag den inte. Den har försvunnit!
Peppar peppar, nu verkar det gå. 57 minuters väntan för att ladda upp en film är väldigt lång tid tycker jag. http://www.youtube.com/watch?v=X57XbGGqr3o

User avatar
danieljosefsson
Posts: 77
Joined: 30 Sep 2012, 13:20

Nilla NDS Stendker Challenger

Post by danieljosefsson » 29 Sep 2013, 23:13

Nilla wrote:Jag är en sån datadyslektiker. Sen hjälper det inte att jag är irriterad och fientligt inställd redan innan det börjar trassla. Första gången tyckte jag inte att det var så svårt. Någon vänlig själ har ju gjort en lathund där det står hur man gör, men nu hittar jag den inte. Den har försvunnit!
Peppar peppar, nu verkar det gå. 57 minuters väntan för att ladda upp en film är väldigt lång tid tycker jag. https://www.youtube.com/watch?v=X57XbGGqr3o" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktigt, riktigt snyggt!

Gillar inredningen, ser kanon ut!
Att vara bitter är som att dricka gift och hoppas att någon annan dör!

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Poddan » 29 Sep 2013, 23:16

Finns program som kan byta format på filen och få ned den i storlek på så sätt går det lite snabbare att få upp filen.
Antar att det är en rätt så stor film i storlek som du drog upp?
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Andreas Keller » 29 Sep 2013, 23:20

Ser jättefint ut! Fin inredning med!
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 01 Oct 2013, 23:34

Tack för hjälpen med att lägga in filmen i mitt inlägg. Tackar också för trevliga kommentarer. Fishisarna bugar och bockar och jag suger åt mig medan jag samtidigt rodnar en aning för jag tycker egentligen inte alls att mina raringar är lika stora och fina som andras.
De små bubblorna kommer från en ozongenerator som jag köpt av Tonys Diskus.
Det är en Philips som man inte behöver justera, man köper bara rätt storlek. Den ska hjälpa till att hålla vattenkvaliten. Jag tror att det fungerar men har egentligen ingen aning. Jag har faktiskt aldrig testat mitt vatten. :shys:
Kör med vanligt kranvatten och försöker byta lite varje dag. Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig.
Under sommaren har det säkert gått en vecka mellan bytena. Men så spretar gälarna också som sagt. :looser:
Tro inte att jag kastar in handduken för det. Det måste ju finnas några referenser till vinnarfiskarna också, eller hur. Annars syns det ju inte hur stor betydelse det har. God kunskap, erfarenhet, tid och pengar, eller vad det nu är som är hemligheten bakom bra diskushållning.

Jag tror att jag matar alldeles för lite. Jag har snart tagit slut på min andra förpackning av Stenkers frysta oxhjärta. Är inne på tredje burken granulat. Är inte det lite för att föda upp 18 diskus under ett år? (Förutom mina 12 challengers så har jag även 6 st RödTurkosa som jag skaffade en månad innan jag fick mina Stenkers. De var också 5-6cm).
Synd att alla fiskar sover nu, annars hade jag kunnat ge dem en nattmacka.
Jag får väl göra en till mig själv istället. :oops:

User avatar
danieljosefsson
Posts: 77
Joined: 30 Sep 2012, 13:20

Nilla NDS Stendker Challenger

Post by danieljosefsson » 02 Oct 2013, 00:10

Tror jag gjort av med kanske 10-12 förpackningar stendker och egen mix, och då har Alex matat dubbelt så mycket :). Däremot har det bara gått 3 st 600 grammare med basslers, tredubbelt för Alex xD
Att vara bitter är som att dricka gift och hoppas att någon annan dör!

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 31 Oct 2013, 17:07

Trodde jag var sist ut igen med att rapportera men det var inte många före mig.
Jag är stolt över att jag lyckats hålla dem alla vid liv. Deras utveckling är jag inte helt nöjd med, den kunde varit bättre. De har säkert fått för lite mat av mig. Dubblade ransonen förra månaden. Ger dem ungefär 10 gram oxhjärta när jag nu matar med det, men det blir inte ens varannan dag. Snart tomt i frysen också tyvärr, måste handla.
En film när de äter
http://www.youtube.com/watch?v=cbIgaETbk40

Förutom spretande gälar så har ett par problem med fenstrålarna som ser ut att smälta??? Vad kan det bero på?

Bjuder på några bilder också. Jag har fotat med lite olika inställningar. Det blir väldigt stor skillnad.
Pricken Störst och Stripe nov 13.jpg
Plain Störst och Bror nov 13.jpg
Big Red, Lilling och Blomma nov 13.jpg
Hmmm. har visst lyckats skriva november i filnamnet fast det fortfarande är oktober.

Jag har äntligen tagit mig tid och börjat på bänken till mitt stoora akvarium. Ni tycker nog att det är litet, bara 375 liter, men ändå, stort för mig..
Jag kan inte snickra men stapla lecablock är inte så svårt. Det blir lite snyggare om de följer den välvda formen. Började med att sabba en såg, det gick för sakta. Tog till slut en yxa och gick lös på blocken i pannrummet. Skulle egentligen velat haft en bild på hur det såg ut när jag var klar. Som om en bomb exploderat!
Så här ser "bänken" ut så här långt. Funderar på om jag ska införskaffa tre block till så den blir högre men jag är mer sugen på att blanda putsbruk och få det klart så jag kan flytta över mina raringar. De har det trångt nu tycker jag.
börjat fixa en bänk.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests