Karpfiske

Prata om all mellan himmel o jord
User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 21:01

Appropå "Syndikat" vad är det ?
Jag vet vad det är i UK men i "svedala" verkar det vara nått annat.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 21 Jul 2015, 21:26

classemann wrote:Appropå "Syndikat" vad är det ?
Jag vet vad det är i UK men i "svedala" verkar det vara nått annat.
det är kapat rakt från England. tänk en fiskeklubb. utan demokrati. utan en diktator som styr. medlemmarna får vara med förutsatt att dom följer reglerna. och det finns normalt ingen demokrati runtom med regler, förhållningssätt osv. utan han som sköter det bestämmer likt en diktator :P

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 21:41

Ok.
Det var en "idiot" som skrev att han fiskade i ett "syndikatvatten" men det är egentligen ett vanligt kortvatten. Jag skrev detta med detta på hans blogg och det gillade han inte och det togs bort direkt ifrån hans blogg.
Har för mig att han hade en länk på Fiskekompaniet´s sida faktiskt ?!
Det var snygga fiskar han hade fått men detta med Syndikat vatten var bara för mycket för mig, speciellt när jag hade varit ansvarig för vattnet för Borås kommun sedan 90 talet.
Det är Ankedammen i Borås det gäller.
Du kan se han här: http://www.wollmars.com/karpfiske/" onclick="window.open(this.href);return false;
Han är den som är med på mest bilder, så har jag inget sagt......... :crasy:

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 21 Jul 2015, 21:45

classemann wrote:Ok.
Det var en "idiot" som skrev att han fiskade i ett "syndikatvatten" men det är egentligen ett vanligt kortvatten. Jag skrev detta med detta på hans blogg och det gillade han inte och det togs bort direkt ifrån hans blogg.
Har för mig att han hade en länk på Fiskekompaniet´s sida faktiskt ?!
Det var snygga fiskar han hade fått men detta med Syndikat vatten var bara för mycket för mig, speciellt när jag hade varit ansvarig för vattnet för Borås kommun sedan 90 talet.
Det är Ankedammen i Borås det gäller.
Du kan se han här: http://www.wollmars.com/karpfiske/" onclick="window.open(this.href);return false;
Han är den som är med på mest bilder, så har jag inget sagt......... :crasy:
skicka ett pm med vad killen hete så kan jag nog berätta vilket vatten han fiskade i :P har mina misstankar om vem det var :P

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 22:08

Perlan wrote:
classemann wrote:Ok.
Det var en "idiot" som skrev att han fiskade i ett "syndikatvatten" men det är egentligen ett vanligt kortvatten. Jag skrev detta med detta på hans blogg och det gillade han inte och det togs bort direkt ifrån hans blogg.
Har för mig att han hade en länk på Fiskekompaniet´s sida faktiskt ?!
Det var snygga fiskar han hade fått men detta med Syndikat vatten var bara för mycket för mig, speciellt när jag hade varit ansvarig för vattnet för Borås kommun sedan 90 talet.
Det är Ankedammen i Borås det gäller.
Du kan se han här: http://www.wollmars.com/karpfiske/" onclick="window.open(this.href);return false;
Han är den som är med på mest bilder, så har jag inget sagt......... :crasy:
skicka ett pm med vad killen hete så kan jag nog berätta vilket vatten han fiskade i :P har mina misstankar om vem det var :P
Han fiskade i Ankedammen och han kallade det för sitt syndikatvatten och då blev jag sur, du vet den där surgubben som jag kan bli :cool:
Det ska vara ärligt och inga jävla lögner, det är för mycket av lögner å annan skit i specimenvärlden !!
Vattnet är ett kortvatten och jag har varit ansvarig för det sedan 90 talet och nu är det Wollmars sportfiske som är det.
Jag har varit med sedan tidernas begynnelse när det gäller karpen och så kommer denna " wannabe" och tror att det är hans vatten ?! Skoja inte med en gamling säger jag bara !!!
Killen vet väl inte ens vad "Redmire" är för något ?!

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 26 Jul 2015, 12:00

Satt och kikade runt lite och hittade denna gamla film på tuben.
Redmire Legends med Chris Yates och Bob James.
Ett mytomspunnet vatten som Jack Hilton fiskade mycket i förr.
Ett vatten som skapade mycket schismer i UK bland toppfiskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=A7FFPfVUHlk" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 27 Jul 2015, 18:24

classemann wrote:Satt och kikade runt lite och hittade denna gamla film på tuben.
Redmire Legends med Chris Yates och Bob James.
Ett mytomspunnet vatten som Jack Hilton fiskade mycket i förr.
Ett vatten som skapade mycket schismer i UK bland toppfiskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=A7FFPfVUHlk" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska jag kolla på den när ungarna lagt sig, ser najs ut :)

fiskar du mycket fortfarande?

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 28 Jul 2015, 12:00

Perlan wrote:
classemann wrote:Satt och kikade runt lite och hittade denna gamla film på tuben.
Redmire Legends med Chris Yates och Bob James.
Ett mytomspunnet vatten som Jack Hilton fiskade mycket i förr.
Ett vatten som skapade mycket schismer i UK bland toppfiskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=A7FFPfVUHlk" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska jag kolla på den när ungarna lagt sig, ser najs ut :)

fiskar du mycket fortfarande?
Njae, det blir ibland bara. I år har jag inte blött en krok, man blir bekväm med åldern, tyvärr.
Förr kunde jag bo en helg under parasoll i ösregn och det var kul ända fast man blankade.
Hittade ett vatten förra året med fisk runt 2-3 kg och dom fajtades nått enormt och det var kul som bara den.
Precis som du nämnde innan så finns det vatten som fallit i glömska och så upptäcker någon det.....igen.
En kille la ner tid för ca. 15-20 årsedan på att plantera ut karp i vissa vatten och det har burit frukt, det enda tråkiga är att killen själv inte har kunnat fiska pga sjukdom och nu gick han bort för någon vecka sedan.
Men ett av dom vattnen har fisk upp till 18-19 kg och det är inte fy skam.
Det gäller att orka att vara pionjär om man skall hitta "nya" vatten, jag själv slet ont på 90 talet men det gav många fiskar och roliga minnen.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 29 Jul 2015, 10:21

classemann wrote:
Perlan wrote:
classemann wrote:Satt och kikade runt lite och hittade denna gamla film på tuben.
Redmire Legends med Chris Yates och Bob James.
Ett mytomspunnet vatten som Jack Hilton fiskade mycket i förr.
Ett vatten som skapade mycket schismer i UK bland toppfiskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=A7FFPfVUHlk" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska jag kolla på den när ungarna lagt sig, ser najs ut :)

fiskar du mycket fortfarande?
Njae, det blir ibland bara. I år har jag inte blött en krok, man blir bekväm med åldern, tyvärr.
Förr kunde jag bo en helg under parasoll i ösregn och det var kul ända fast man blankade.
Hittade ett vatten förra året med fisk runt 2-3 kg och dom fajtades nått enormt och det var kul som bara den.
Precis som du nämnde innan så finns det vatten som fallit i glömska och så upptäcker någon det.....igen.
En kille la ner tid för ca. 15-20 årsedan på att plantera ut karp i vissa vatten och det har burit frukt, det enda tråkiga är att killen själv inte har kunnat fiska pga sjukdom och nu gick han bort för någon vecka sedan.
Men ett av dom vattnen har fisk upp till 18-19 kg och det är inte fy skam.
Det gäller att orka att vara pionjär om man skall hitta "nya" vatten, jag själv slet ont på 90 talet men det gav många fiskar och roliga minnen.

Jag har ett vatten jag jobbar på, finns stor fisk. Ingen fiskar karp i sjön. Problemet är att man inte får ha brolli/bivy runt sjön. Försöker lösa ett undantag. Så man kan göra en stor mäskningskampang o sen sitta där en vecka. problemet är att det finns stora mängder braxen, så man får göra dom boilie vana också. Om min inte vill att larmen piper oavbrutet.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 29 Jul 2015, 13:44

Stora beten är det som gäller men sedan har jag upplevt braxen som många gånger positiv.
För ofta kommer karpen i släptåg och trycker undan dom, men visst det piper en del i larmen :hurra2:

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests