Täckglas?

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Täckglas?

Post by Faltsetas » 06 Dec 2013, 22:26

Hello! nån som har tips på var man kan köpa täckglas i någon form av plast för att skära ut själv, eller vet var man kan måttbeställa? Och vilken typ av plast skulle funka som täckglas?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Täckglas?

Post by Perlan » 06 Dec 2013, 22:28

Faltsetas wrote:Hello! nån som har tips på var man kan köpa täckglas i någon form av plast för att skära ut själv, eller vet var man kan måttbeställa? Och vilken typ av plast skulle funka som täckglas?
Varför vill du ha i plast?
Annars är det bara att gå ner till glasmästaren. jag vet inte om dom kan erbjuda plast skivor också.
det bästa är att be dom skära till den som du vill ha de. dom har rätt verktyg för ändamålet.

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Täckglas?

Post by Faltsetas » 06 Dec 2013, 22:40

dels pga av 2 orsaker det ena följer med det andra… pga det stora karet jag har vill jag ha mindre vikt att bära upp när jag skall göra rent och byta vatten, sen vill jag ha något tåligare så man slipper vara rädd om det… jag är lite klumpig av mig och krossat en del täckglas när jag skall lyfta upp dom...

Redan kollat med glasgubben, han hade inget sådant… Nån som vet? Vart får fiskbutikerna tag i detta? Byggmarknad?

Kan ju tilläggas att det inte behöver vara snyggt…

User avatar
matte s
Posts: 20
Joined: 08 Feb 2012, 23:32
Real Name: Mattias Schön
Location: österlen

Re: Täckglas?

Post by matte s » 06 Dec 2013, 23:02

Jem & fix säljer plexiglas i 3 o 5 mm, det kan du såga med fintandad cirkelsåg T.ex.
/Mattias

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Täckglas?

Post by Poddan » 06 Dec 2013, 23:08

köp glas
lättare att rengöra och inte lika repkänsligt
man kan gå ned på väldigt låga mm tror jag har 3mm kan vara 4 mm oxå

Detta fixar du hos din glasmästare
Förklara vad du skall ha det till.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Täckglas?

Post by Faltsetas » 06 Dec 2013, 23:08

Tror jag hittat det jag letat efter…

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/" onclick="window.open(this.href);return false;

nån som använt detta?

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Täckglas?

Post by Andreas Keller » 06 Dec 2013, 23:09

Jag har testat plexi från Hornbach. Det böjde sig tyvärr efter en tid, även små storlekar. Kör på glas, det är förhållandevis billigt i 3 och 4 mm.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

Täckglas?

Post by lofstrog » 06 Dec 2013, 23:27

3 mm räcker oftast till täckglas. Många glasmästare gör sådana här jobb lite vid sidan av. Pengarna hamnar väl i kaffekassan ;)
Fixade täckglas, 3mm, till ett 325l i veckan. Kostade 100kr.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Täckglas?

Post by Faltsetas » 06 Dec 2013, 23:29

Poddan wrote:köp glas
lättare att rengöra och inte lika repkänsligt
man kan gå ned på väldigt låga mm tror jag har 3mm kan vara 4 mm oxå

Detta fixar du hos din glasmästare
Förklara vad du skall ha det till.

Jag skall ha det som täckglas på mitt kar… just nu har jag ett fult halv sönder hemmabygge utav trä som jag vill ha bort..… testade att köra utan, men då fick jag inte upp tempen över 27 grader, sen dunstade en jäkla massa vatten ut per dag…. rampen som jag tänkte ha skall hänga över karet, alltså inte ligga på täckglaset… då jag hört att plexi inte klarar av värmen...

den andra anledningen är att även om jag kör på glas måste jag ha väldigt djupt och långt glas pga akvariets mått och med ett mittenstag,,, å det känns som jag vill ha lite tjockare glas då, och då spelar vikten in, sen blir det bökigt med så långt glas, att få upp det utan att slå i det pga av längd och tyngd...

repkänsligt bryr jag mig inte om fkt…

Mått på karet är 200'*100*70, sen står det på en bänk som är ca 60-70 cm hög… därav det jobbiga och antagligen tunga momentet… jag behöver komma ner i karet varenda dag för slammsugning och vattenbyte...
Last edited by Faltsetas on 06 Dec 2013, 23:34, edited 2 times in total.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Täckglas?

Post by Perlan » 06 Dec 2013, 23:29

men frågan är igentligen om man inte skulle öst på med ett tjockt täckglas.
tänker att ett tjockt täckglas släpper ut mindre värme ur karet. och således billigare uppvärmning

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests