Stadga upp golv för att kunna sätta in ett stort akvarium

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Stadga upp golv för att kunna sätta in ett stort akvarium

Post by taggmakrill » 06 Nov 2012, 20:26

Hej!

Jag bor i ett hus med källare, och golvet är inte gjutet, utan består av träbjälkar med brädor över och sedan över detta är det lagt parkettgolv (kan inte byggtermerna för detta).

Där vi bodde innan köpte jag ett stort 960l akvarie med snygg btn bakgrund, men detta har jag inte kunnat sätta upp här för golvet kommer inte att hålla. Jag tänkte staga upp golvet underifrån ifrån källaren.

Finns det någon med erfarenhet från liknande projekt eller bara allmänna byggkunskaper som kunde tippsa lite. Det borde inte vara allt för svårt, men man chansar ju inte med ett så stort akvarie.
Borde man kanske höra av sig till hemförsäkringsbolaget för att få det godkänt?

/Peter Jarring

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Stadga upp golv för att kunna sätta in ett stort akvariu

Post by kaj.p » 06 Nov 2012, 20:46

taggmakrill wrote:Hej!

Jag bor i ett hus med källare, och golvet är inte gjutet, utan består av träbjälkar med brädor över och sedan över detta är det lagt parkettgolv (kan inte byggtermerna för detta).

Där vi bodde innan köpte jag ett stort 960l akvarie med snygg btn bakgrund, men detta har jag inte kunnat sätta upp här för golvet kommer inte att hålla. Jag tänkte staga upp golvet underifrån ifrån källaren.

Finns det någon med erfarenhet från liknande projekt eller bara allmänna byggkunskaper som kunde tippsa lite. Det borde inte vara allt för svårt, men man chansar ju inte med ett så stort akvarie.
Borde man kanske höra av sig till hemförsäkringsbolaget för att få det godkänt?

/Peter Jarring
Jag har torpargrund o gammalt trägolv på det står ett 1120 liters. Tony fixade 15 cm plattor o där har det stått i flera år nu utan problem. Det knakar inte ens :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Stadga upp golv för att kunna sätta in ett stort akvariu

Post by Perlan » 13 Jan 2013, 11:18

taggmakrill wrote:Hej!

Jag bor i ett hus med källare, och golvet är inte gjutet, utan består av träbjälkar med brädor över och sedan över detta är det lagt parkettgolv (kan inte byggtermerna för detta).

Där vi bodde innan köpte jag ett stort 960l akvarie med snygg btn bakgrund, men detta har jag inte kunnat sätta upp här för golvet kommer inte att hålla. Jag tänkte staga upp golvet underifrån ifrån källaren.

Finns det någon med erfarenhet från liknande projekt eller bara allmänna byggkunskaper som kunde tippsa lite. Det borde inte vara allt för svårt, men man chansar ju inte med ett så stort akvarie.
Borde man kanske höra av sig till hemförsäkringsbolaget för att få det godkänt?

/Peter Jarring
Hej om det fortfarande är aktuellt så kan jag tipsa dig lite. är byggnadsnickare.

källarrummet under akvariet hur används det?
när är huset byggt?
är akvariet uppsatt än?

hör av dig till ditt försäkringsbolag och teckna en allrisk försäkring. det gjorde jag innan jag köpte 720 karet. kostar strax under 1000lappen om året och gäller hur akvariet än går i sönder sålänge jag inte slår sönder det själv medvetet. men tex om min snart två åriga son drar en hammare i det gäller försäkringen. täcker en hel del annat också som kan hända i livet.

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: Stadga upp golv för att kunna sätta in ett stort akvariu

Post by TheRoblin » 04 Mar 2013, 10:51

Har ett 540.kar. har uppreglat i källaren. Har en gjutformsskiva under karet.
Image

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests