Eheim 2222

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 12:26

Sen kan det även vara en skillnad från filter till filter, även om skillnaden är marginell. Överlag är ju Eheim väldigt tysta och pålitliga, även om jag haft en del ur Classic-serien som låtit väldigt mycket.

Väljer du 2073 och vill prismatcha på Hornbach så kan du hänvisa till denna:
http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh" onclick="window.open(this.href);return false;ör-21/akvariepumpar-akvariefilter-EN/ytterfilter-EN/2073-professionel-3-350---1050-lh
Då hamnar du, efter 10% rabatt, på 1521:-

Eller från Tyskland: http://fish.aquaristic.net/index.php?la ... nid=070152" onclick="window.open(this.href);return false;
164 € inklusive frakt ungefär 1500:-
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 13:04

Sedan måste jag även tillägga. Am-Top är ett annat filter som jag har haft/har, som är väldigt tyst. Om jag inte har fel så är det Eheim som står bakom tillverkningen av dessa filter. Dessa filter kostar hälften så mycket.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
yohannes
Posts: 378
Joined: 31 Jan 2008, 23:58
Real Name: Johannes Finnman
Location: Linköping

Re: Eheim 2222

Post by yohannes » 15 Aug 2013, 15:15

http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_ ... tra/316530" onclick="window.open(this.href);return false;

Flera storlekar där. Den största använder jag och måste säga att den är väldigt tyst under det året jag hittills använt den. Bra pris också med tanke på storlek på filterkapacitet(12,0 l). Bra fraktpriser (49kr) på sidan och 5% rabatt på det första köpet du gör.

Finns även den ovanstående skriver om (2073 för 1378kr): http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_ ... eim/187325" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 15:24

yohannes wrote:http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_ ... tra/316530

Flera storlekar där. Den största använder jag och måste säga att den är väldigt tyst under det året jag hittills använt den. Bra pris också med tanke på storlek på filterkapacitet(12,0 l). Bra fraktpriser (49kr) på sidan och 5% rabatt på det första köpet du gör.

Finns även den ovanstående skriver om (2073 för 1378kr): http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_ ... eim/187325" onclick="window.open(this.href);return false;
Blev själv lite sugen på Tetratec EX 1200 :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 15:30

Googlar man på Tetratec EX 1200 så ser man att en hel del klagar på att filtret läcker.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
yohannes
Posts: 378
Joined: 31 Jan 2008, 23:58
Real Name: Johannes Finnman
Location: Linköping

Re: Eheim 2222

Post by yohannes » 15 Aug 2013, 15:59

AmirA wrote:Googlar man på Tetratec EX 1200 så ser man att en hel del klagar på att filtret läcker.
Ja, såg det jag också. När jag läste det (innan jag köpte mitt i september 2012) så har jag för mig det var innan den nya revisionen som kom i slutet av 2011/början av 2012. Som tydligen skall vara förbättrad på den punkten. Dock är det väl jobbigt om man skulle få det problemet och deras lager ligger i Tyskland med tanke på garantiåtgärder osv.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 16:02

yohannes wrote:
AmirA wrote:Googlar man på Tetratec EX 1200 så ser man att en hel del klagar på att filtret läcker.
Ja, såg det jag också. När jag läste det (innan jag köpte mitt i september 2012) så har jag för mig det var innan den nya revisionen som kom i slutet av 2011/början av 2012. Som tydligen skall vara förbättrad på den punkten. Dock är det väl jobbigt om man skulle få det problemet och deras lager ligger i Tyskland med tanke på garantiåtgärder osv.
Yepp. Och dessutom verkar en del ha problem med läckage fastän de har de nya. Kanske har Tetra inte lyckats helt med detta filter. :dontknow:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
yohannes
Posts: 378
Joined: 31 Jan 2008, 23:58
Real Name: Johannes Finnman
Location: Linköping

Re: Eheim 2222

Post by yohannes » 15 Aug 2013, 16:26

AmirA wrote:
yohannes wrote:
AmirA wrote:Googlar man på Tetratec EX 1200 så ser man att en hel del klagar på att filtret läcker.
Ja, såg det jag också. När jag läste det (innan jag köpte mitt i september 2012) så har jag för mig det var innan den nya revisionen som kom i slutet av 2011/början av 2012. Som tydligen skall vara förbättrad på den punkten. Dock är det väl jobbigt om man skulle få det problemet och deras lager ligger i Tyskland med tanke på garantiåtgärder osv.
Yepp. Och dessutom verkar en del ha problem med läckage fastän de har de nya. Kanske har Tetra inte lyckats helt med detta filter. :dontknow:
Hmm. Ja, det suger! Får hoppas min håller ett bra tag till då! :smile:

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: Eheim 2222

Post by Marcus » 15 Aug 2013, 16:58

Blev ett 2073 på Hornbach, tack Amir för tippset! Nu återstår det att se hur mkt det låter;) Ni som har dessa, hur lång tid brukar det ta innan de har gjort sig av med luft osv så att de blir så tysta som de ska vara?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Eheim 2222

Post by AmirA » 15 Aug 2013, 17:37

Marcus wrote:Blev ett 2073 på Hornbach, tack Amir för tippset! Nu återstår det att se hur mkt det låter;) Ni som har dessa, hur lång tid brukar det ta innan de har gjort sig av med luft osv så att de blir så tysta som de ska vara?
:tumme2:
Min har varit tyst ganska så direkt.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests