Eheim Installation

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Polle
Posts: 20
Joined: 02 Jan 2008, 17:41
Real Name: Christian Politis

Eheim Installation

Post by Polle » 09 Jan 2015, 22:11

Hej på er.

Håller på att sätta upp ett ytter filter i mitt kar.
Är ett juwel hörnakvarie och då det redan är i gång med innerfilter så är det lite tajt att få till insug och utblås bra speciellt på hörnakvarie.

Kan man sätta insug till ytterfilter i innefiltret i jämte doppvärmaren?
Eller är det inte bra för innefiltret ? någon mer som kör så?
skickar med en bild för visa

Hälsningar Chrille
IMG_0961.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Eheim Installation

Post by Poddan » 10 Jan 2015, 00:41

Ser väl helt o ut.
Bra att ha intaget skyddat ?
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 10 Jan 2015, 14:27

Tänkte du köra vidare med innerfiltret?

Om inte så varför inte bara ta bort boxen? Den är bara limmad med några klickar silikon. Och så kan sugröret sitta i hörnet.

Om du ska fortsätta köra innerfiltret och ha ytterfiltret "nedströms" eller "seriekopplat" vilket det blir om du sätter suget där det är på bilden så ser jag en risk att ytterfiltret "svälter". Med andra ord finns ingen ammoniak eller nitrit kvar för bakterierna i ytterfiltret då innerfiltret redan förbrukat detta, och då är det helt meningslöst att ha ett ytterfilter.

Man kan absolut köra både inner och ytterfilter parallelt, det ger i slutändan samma totala bakteriepopulation, men det ger lite redundans då man kan stänga av, ta bort, flytta, rengöra, starta om ett filter i taget utan att helt förlora filtreringen.

Vad du visar är ju en "seriekoppling". Men jag vet ju som sagt inte om du har för avsikt att köra vidare med innerfiltret eller inte.

Jag själv kör ytterfilter samt svampfilter på insidan.

Polle
Posts: 20
Joined: 02 Jan 2008, 17:41
Real Name: Christian Politis

Re: Eheim Installation

Post by Polle » 10 Jan 2015, 19:47

Hej
Ja det hade jag tänkt mig att ha kvar innefiltert
Funderade först att ta bort det men är väl inte fel att ha kvar det tänkte jag
Det blir nog att sätta insug utanför innefiltert i karet då... Inte tänkt på att ytterfilter kanske svälter som du skrev
Ska inhandla Eheim installation set insug och utbås i morgon då jag inte tyckte original rören som var med inte var någon hitt.
Får se lite hur det funkar men nog inte omöjligt jag tar bort innefiltert senare då ytterfilter är stor kapacitet på

Chrille

benny
NDS Member
NDS Member
Posts: 96
Joined: 22 Sep 2011, 14:16
Real Name: benny rimme
Location: falkenberg

Re: Eheim Installation

Post by benny » 11 Jan 2015, 08:45

kör med exakt samma setup som du visar, i ett juvel med eheim ytterfilter, gjort detta i tre år och det fungerar utan några problem. vattenvärden har alltid varit utmärkta trots att jag under denna tid endast gjort rent ytterfiltret en gång. veckovisa vattenbyten. hög belastning med fisk.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 11 Jan 2015, 09:52

Benny,

Juwels innerfilter är relativt stora och effektiva så jag tror säkert att det funkar så som du kört, men jag är helt övertygad att du skulle kunna ta bort ditt ytterfilter utan att du ser någon som helst effekt på vattenvärde. Jag är också ganska övertygad att om du tog bort ditt innerfilter så skulle du nog i alla fall se en temporär försämring av dina vattenvärde då bakteriepopulationen i ditt ytterfilter nog är ganska liten med tanke på att det är helt eller i alla fall väldigt rent vatten som cirkulerar i det.

Det är kanon att ha mer än ett filter och kombinationen av ett innerfilter och ett ytterfilter är jättebra. Men om man nu ska göra det, tycker jag man ska installera det så man får bästa möjliga nytta av dem också. Jag tror du "eldat lite för kråkorna" som du kört.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Eheim Installation

Post by SuperAquaMan » 11 Jan 2015, 12:01

Detta är nog kanon. Ditt innerfilter blir som ett förfilter till ytterfiltret som tar den grova skiten du inte vill ha i ett ytterfilter där du bara vill ha biologisk nerbrytning.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Eheim Installation

Post by Poddan » 11 Jan 2015, 12:53

SuperAquaMan wrote:Detta är nog kanon. Ditt innerfilter blir som ett förfilter till ytterfiltret som tar den grova skiten du inte vill ha i ett ytterfilter där du bara vill ha biologisk nerbrytning.
+1 på den.

Brukar sätta en bit filtermatta på insuget för att just slippa matrester ect i filtret.
Man får dock rengöra det lite oftare.

Ditt förfilter blir helt kanon tror jag.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 11 Jan 2015, 15:16

Jag får väl vara lite avvikande och inte hålla med de senaste två talarna. Det är väl sin sak med ett litet förfilter eller filtermatta för att ge lite mekanisk filtrering innan ditt ytterfilter, men nu snackar vi ett fullständigt biologiskt filter som förfilter.

Som jag skrivit ovan, troligtvis så svälter detta ytterfiltret. De två stora faktorerna som styr hur många bakterier du får i dina filter är 1. Tillgång på föda, 2. Yta för bakterierna att fästa på (säkert så att andra faktorer styr också med dessa lär vara de två största).

Juwels innerfilter har mer än stor nog yta för att tillräckligt många bakterier ska kolonisera filtret och äta upp all tillgänglig föda. Bakterierna "uppströms" har en klar konkurrensfördel mot de som bor nedströms i ytterfiltret genom att de kommer "till bords först", bakterierna i ytterfiltret får ta eventuella rester vilket jag som sagt tror är inga eller väldigt få.

Jag har ingen vetenskaplig data att backa upp detta med så se detta som min åsikt och inte fakta, men logiskt sett så borde det inte tjäna något till filtrera redan rent vatten.

Men nu upprepar jag ju bara samma sak för tredje gången.... Man gör som man vill, men jag ser klara nackdelar med detta koncept, så får ju var och en göra sina egna avvägande.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Eheim Installation

Post by SuperAquaMan » 11 Jan 2015, 20:03

Bikerboy:

Tänk dig dom som har stora sumpar där dom har ett wet / dry filter i början där första steget ofta är en fin filtervadd som man antingen gör rent ofta eller eller byter ut mot nytt material. Det blir lite samma koncept här.

Och det finns absolut inga fördelar med att få in grov skit eller mat i ett filter, det sätter bara igen porerna i materialet så att dom bakterier som bryter ner nitritet till nitrat inte får syre. Man vill inte ha in något bös alls i ett filter, bara vatten.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests