ang filtermedia

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Post Reply
mbitton
Posts: 38
Joined: 25 Oct 2012, 22:47
Real Name: Michael Bitton

ang filtermedia

Post by mbitton » 28 Oct 2012, 23:16

Hej!
Är påväg att starta upp ett 600 l SA biotop. Fick hem ett sprillans nytt fluval fx5 för 1 mån ..Har haft funderingar på vad för typ av filtermedia som jag skulle använda.Det slutade med att jag spenderade 1200 kr på vad jag tror är bra grejer. :confus1:

Det blev 2 l av eheims mec, 1l fluval mec, 2L eheim substrat pro, 1l eheims lava stenar, 0.5 l easylife symbiont. 0.2 l fluval biomax. samt 2 st paket med fluvals filtervadd dom blå/vita.Tänker ev ha mekanisk media i det 1:a lagret. 2:a blir det lavastenar i nylonpåsar o substrat pro. 3:e lagret symbiont o biomax. eller kommer jag blanda det mekaniska med substrat pro i det 1:a lagret.
Skulle gärna vilja ha lite tips :dontknow:
Mvh MICKE

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: ang filtermedia

Post by Bosse » 29 Oct 2012, 10:26

Det märks att du har tänkt igenom noga hur du vill ha det och det blir säkert bra. Det är viktigt att ha så stor yta som möjligt på filtermaterialet så det hade nor räckt me enbart Eheims som ligger på 450 m2 per liter.

mbitton
Posts: 38
Joined: 25 Oct 2012, 22:47
Real Name: Michael Bitton

Re: ang filtermedia

Post by mbitton » 30 Oct 2012, 19:25

Tack för snabb respons Bosse!
Det blir nog bra till slut.. men man kommer inte ifrån regelbundna vattenbyten, trots bra yttefilter o media.
Tänker ha Diskus i karet så småning om. Fyllde upp karet idag för en sista kontroll, den läcker inte.
Imorrn ska jag införskaffa mig 3 ytterligare lecablock för att FX5:an ska få plats under akvariet.
Efter det så är det dags att starta den :hurra2: Har väntat i 2 1/2 månad för att starta upp den.
Imorrn så gäller det! Ska ha i 5-10 tetror (av ngt slag) redan imorrn för att få igång det ordentligt.

Mvh Micke

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests