Nybörjare på Discus

Diskus för nybörjare
Post Reply
User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 24 Dec 2011, 12:12

Hej ! Nu i mellan dagarna ska jag köpa mina absolut första discus, 6 st på ca 5-6 cm.
Jag har ett redan inrett 500-liters akvarium i vardagsrummet som de kommer att gå i, där i finns just nu bara ett gäng malar samt ett litet stim kardinaltetror. Tanken har varit igång ca 5 månader nu och filtrena har varit igång bra mycket längre (gjorde inte rent dem vid flytten i somras) Jag har 2 innerfilter (1050l/h)med en filter massa på 2 liter styck. Samt en stor filterhörna i det högra hörnet med ca 20-25 liters utrymme. En pump på 2500l/h driver det systemet.

Mitt PH ligger ungefär på 8 (enlig kommunen) och KH 4. Ska jag satsa på torv filtrering eller liknande ?

Jag är som sagt nybörjare och vill ha så många nyttiga tips som möjligt. Det jag kan tänka mig vara ett problem är filtermassan. Räcker den eller bör jag förändra något där ?

Sen en annan lite udda fråga som ni kanske inte kan svara på..

Fiskarna jag ska köpa är en korsning mellan Stendker Blue Diamond och Stendker Marlboro Red , de små firrarna ser ut på bilderna svagt orangea, men hur kommer de se ut när de blir stora ? Någon som vet eller har en bild ?

Tack på förhand, en orolig nybörjare !

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 25 Dec 2011, 11:04

Det är många som läst tråden men ingen har vågat svara ännu, vad beror det på ?
Fiskarna hämtas om 2 dagar och jag är stirrigare än en 10 åring som är för första gången på Kolmården.
Jag börjar bli väldigt osäker på om jag klarar av Discus när jag läser många av trådarna som ni experter har benkoll på och som jag bara vad är det :P (???) ....
Jag har haft akvarier sen 9 års ålder och är nu 24 imorgon, jag har haft i stort sett allt utom Discus och Malawi.