Nybörjare på Discus

Diskus för nybörjare
Post Reply
User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 24 Dec 2011, 12:12

Hej ! Nu i mellan dagarna ska jag köpa mina absolut första discus, 6 st på ca 5-6 cm.
Jag har ett redan inrett 500-liters akvarium i vardagsrummet som de kommer att gå i, där i finns just nu bara ett gäng malar samt ett litet stim kardinaltetror. Tanken har varit igång ca 5 månader nu och filtrena har varit igång bra mycket längre (gjorde inte rent dem vid flytten i somras) Jag har 2 innerfilter (1050l/h)med en filter massa på 2 liter styck. Samt en stor filterhörna i det högra hörnet med ca 20-25 liters utrymme. En pump på 2500l/h driver det systemet.

Mitt PH ligger ungefär på 8 (enlig kommunen) och KH 4. Ska jag satsa på torv filtrering eller liknande ?

Jag är som sagt nybörjare och vill ha så många nyttiga tips som möjligt. Det jag kan tänka mig vara ett problem är filtermassan. Räcker den eller bör jag förändra något där ?

Sen en annan lite udda fråga som ni kanske inte kan svara på..

Fiskarna jag ska köpa är en korsning mellan Stendker Blue Diamond och Stendker Marlboro Red , de små firrarna ser ut på bilderna svagt orangea, men hur kommer de se ut när de blir stora ? Någon som vet eller har en bild ?

Tack på förhand, en orolig nybörjare !

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 25 Dec 2011, 11:04

Det är många som läst tråden men ingen har vågat svara ännu, vad beror det på ?
Fiskarna hämtas om 2 dagar och jag är stirrigare än en 10 åring som är för första gången på Kolmården.
Jag börjar bli väldigt osäker på om jag klarar av Discus när jag läser många av trådarna som ni experter har benkoll på och som jag bara vad är det :P (???) ....
Jag har haft akvarier sen 9 års ålder och är nu 24 imorgon, jag har haft i stort sett allt utom Discus och Malawi.
Last edited by Anonymous on 25 Dec 2011, 11:12, edited 1 time in total.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Nybörjare på Discus

Post by kaj.p » 25 Dec 2011, 11:09

Tidsbrist o julhelg tror jag :) Tanken er kar ju inte så belastad så det räcker säkert- Frågan är hur mycket flöde det är i tanken Diskus vill sällan ha mer än 2-3 gånger karets volym. När det gäller de små så har MR betydligt dominatare gener än BD så de flesta kommer nog att bli Marlboro Red.

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 25 Dec 2011, 11:16

kaj.p wrote:Tidsbrist o julhelg tror jag :) Tanken er kar ju inte så belastad så det räcker säkert- Frågan är hur mycket flöde det är i tanken Diskus vill sällan ha mer än 2-3 gånger karets volym. När det gäller de små så har Mr betydligt dominatare genenr än BÅ så de flesta kommer nog att bli Marlboro Red.
Tack för snabbt svar :) , den stora pumpen har jag kopplat till ett vp rör som går längs hela baksidan av tanken. Dvs nästan 2 meter lång. Den fördelar ut vattnet så inte ens de små kardinaltetrorna har problem att simma framför. Kan det ändå vara ett problem ?

Det var ju bra att M.R är dominantare gen, var inne lite på det tanke spåret men visste ju inte vilken av dem som var det bara. Det blir ju kul för jag tycker BÅ är och helt en-färgade discus är lite fulare faktiskt.

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 25 Dec 2011, 11:32

Jag har läst lite i artikeln " vad man ska tänka på vid discus köp ", är det något mer man bör tänka på? Fisken ska hämtas 10 mil här i från vi åker bil. Ska jag fixa en frigolitlåda eller liknande i fall säljaren inte har något sådant ? Det är säljarens första kull också så han kan ju inte vara speciellt erfaren i det här med transport tänkte jag....

Så här ser annonsen ut..

http://www.blocket.se/ostergotland/Disc ... ?ca=14&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Småttingarna är väldigt sotiga, är det något som försvinner eller är det något de har mycket av som små ? Förlåt för noob frågar men har inte hittat något om det...

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Nybörjare på Discus

Post by kaj.p » 25 Dec 2011, 11:43

Svårt o se på bilderna men de ser mycket sotiga ut o det kommer inteo gå bort. Tycker ocskå det ser ut som om ryggfenan inte går så långt fram som det skall ( men som sagt svårt o se) Jag tycker också de ser små ut.

User avatar
Reggae_ripan
Posts: 131
Joined: 12 Aug 2012, 21:58

Re: Nybörjare på Discus

Post by Reggae_ripan » 25 Dec 2011, 11:49

kaj.p wrote:Svårt o se på bilderna men de ser mycket sotiga ut o det kommer inteo gå bort. Tycker ocskå det ser ut som om ryggfenan inte går så långt fram som det skall ( men som sagt svårt o se) Jag tycker också de ser små ut.
Har letat en del på sot nu och det verkar vara väldigt delade meningar ang det. Är det pga något negativt de får sot ? Hittade en del info att det berodde på mat osv. En del säger att sot antingen försvinner med åren eller på en del så blir det värre..:S? blir helt förvirrad...

Borde jag avstå dessa eller ska jag plocka de största piggaste ?

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Nybörjare på Discus

Post by Bosse » 25 Dec 2011, 11:57

Min erfarenhet är att sot går inte bort och det beror inte på maten. Det är helt en smaksak om man vill ha sot eller ej.
Vissa vill absolut ha sot på firrarna.

Du ska alltid ta de bästa enligt din mening när du köper fisk.

User avatar
per.w
Posts: 230
Joined: 15 Jun 2011, 22:41
Real Name: Per Wallman
Location: Eskilstuna

Re: Nybörjare på Discus

Post by per.w » 25 Dec 2011, 13:20

Hej
Jag såg annonsen för några dagar sedan,jag tycker
oxå att de ser små ut och har förmycket sot, det
finns nog bättre fisk att köpa, köp inte första bästa
fisk ! Det finns allt förmånga som gått på en nit pga att
man är lite för snabb med sitt inköp/
Med vänlig hälsning, Per.w
Det är inte lätt att göra rätt,när det alltid blir fel.

Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Nybörjare på Discus

Post by AmirA » 25 Dec 2011, 13:25

Varför inte göra det enkelt för dig, så slipper du huvudvärk efteråt :grin:
Dvs, köp från någon på forumet, som tar in fin fisk.
Har du långt till Trollhättan eller Varberg?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests