vuxet diskuspar i sällskapsakvarium?

Diskus för nybörjare
Post Reply
rickardk
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2012, 08:23
Real Name: Rickard Kjellin

vuxet diskuspar i sällskapsakvarium?

Post by rickardk » 05 Mar 2012, 09:57

Hej,

jag och min flickvän håller precis på att sätta upp ett 275liters akvastabil-akvarium (100*50*55 l*b*h). Planen är att det skall bli ett "djungligt" växtakvarium med massor av snabbväxande och rötter. Invånare (utöver fiskarna i frågeställningen nedan... ) kommer bli ett stim av små tetror samt något eller några par apistogrammor och/eller german blue rams + någon algätare.

Nu till själva frågan. Är det en förkastlig tanke att stoppa i ett vuxet discuslekpar i burken, inte för att få yngel, utan som "kronan på verket" i karet? Karet känns lite trångt/litet för en hel grupp diskus, varför vi tänker att ett par skulle passa bra.

Den massiva mängden snabbväxande tillsammans med den rätt lätta belastningen utöver diskusarna torde göra skötsel och renhållning i karet ganska enkel.

Filtrering kommer ske med ett eheim 2217 laddat med biomaterial.

Vad säger ni?
Tacksam för svar!

User avatar
998
Posts: 190
Joined: 16 May 2010, 00:06
Real Name: Fredrik
Location: Trollhättan

Re: vuxet diskuspar i sällskapsakvarium?

Post by 998 » 05 Mar 2012, 12:16

Hej och välkommen till forumet!

Ja, ett vuxet par låter som en bra ide, tycker jag. De är inte lika känsliga som växande exemplar blir, de har redan klarat den svåraste tiden. :)
...lyckas de sen med yngel är ju det en BONUS.

rickardk
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2012, 08:23
Real Name: Rickard Kjellin

Re: vuxet diskuspar i sällskapsakvarium?

Post by rickardk » 05 Mar 2012, 14:42

Tack för svaret! Det låter ju lovande. Skall köra in karet ordentligt först innan vi börjar titta på diskus. Finns några allmänna rekommendationer vart man hittar bra diskus i stockholmstrakten? :)

User avatar
Alex
Posts: 1054
Joined: 25 Nov 2007, 12:04
Real Name: Alexander Ylipää
Location: Luleå

Re: vuxet diskuspar i sällskapsakvarium?

Post by Alex » 05 Mar 2012, 15:23

Akvarielagret ska ha fått in fin diskus från Tony i Trollhättan.
/Alexander Ylipää
Image

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests