Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Diskus för nybörjare
Post Reply
JensJ
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2007, 14:28
Real Name: Jens Johanson
Location: Åby utanför Norrköping

Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by JensJ » 17 Mar 2012, 11:33

Jag vill hålla diskus i mitt 720 växtkar vilket göds dagligen med PMDD och håller pH 6.8 genom trycksatt CO2. Sällskapet är mestadels mindre tetror samt några malar och siamensis.

Av olika trådar här på forumet har jag förstått följande: Det är fullt möjligt att hålla diskus i detta som "kronan på verket" som någon så träffande beskrev det. Jag ska dock sikta in mig på så vuxna diskus som möjligt. Frågan jag ställer mig då är om det är vissa former som man ska föredra framför andra? Jag gillar skarpt stendkers Brilliant-Turkos och deras Pigeon Blood Red. Men att köpa lekpar av dessa känns, bortsett från att jag inte avser att odla, som lite slöseri med fina fiskar som dragits fram för just odling om ni förstår vad jag menar.

Sen har jag kollat diskus-varberg. I headern på hemsidan finns tre diskus varav de två vänstra ganska väl prickar det jag skulle vilja se i akvariet. I ärlighetens namn tycker jag att de är vrålsnygga :2tubsup: Jag vet dock inte vad det är för variant.

Så, finns det former att undvika, utöver VF Heckel t.ex, utan mer bland de framavlader färgvarianterna?

I litteratur har jag BTN Diskus men tänkte skaffa Aqualogs båda diskusböcker. Finns det någon av de större biblarna som är mer lämpad med tanke på mitt syfte med diskus dvs enbart hålla tillsammans med andra fiskar?

Tacksam för svar

User avatar
Bhansen
Posts: 41
Joined: 23 Mar 2008, 13:02
Real Name: Björn hansen
Location: Huddinge

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by Bhansen » 18 Mar 2012, 10:46

Hej,

Du kan nog välja vilken färgvariant som helst, men skulle jag komma med något råd så är det att köpa diskus som äter torrfoder, räkmix, marinmix, mysis mm. Då slipper du utmaningen med att behöva mata med oxhjärtemix i ett växtakvarium.

Vidare skulle jag statsa på ett rejält antal malar som håller rent. I min burk som på inget vis är ett växtakvarium har jag fått väldigt bra balans sen jag kompletterade med Philips ozoniatorn som hjälper till att bryta ner skadliga ämnen.

Så här ser du ut i min burk, ingen världsfilm precis, men en viss känsla för själva burken iaf

http://www.youtube.com/watch?v=MzOh3xBwRhM

Lycka till

User avatar
tesselituss
Posts: 1247
Joined: 26 Aug 2011, 23:26
Real Name: Therese Helg
Location: Borås
Contact:

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by tesselituss » 18 Mar 2012, 11:39

Jag har inredda kar till mina diskus.
Du hittar bilder på mina kar på denna länk http://tessdiskus.weebly.com/varingra-akvarium.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I de karet som är mest ombonat går de lekpar från stendker, i de andra går de mindre diskus och därför mer sparsamt inrett så de e lättare att hålla bra vattenkvalite! :)
Det jag kan säga om just stendker med min lilla erfarenhet av dem så är de rätt kinkiga med mat om jag jämför med min asiatiska fisk. maten blir liggandes lite längre hos dem och de föredrar oxhjärta och det kan ju crashade vattenkvaliten om de blir liggandes. Men de finns nog dem som har en helt annan uppfattning om de än mig!!! :)
Jag tycker att de finns inget snyggare kar än snyggt inrett kar med snygga diskus, och här inne är de faktist många som har sjukt snygga kar!
Men man bör anpassa karet efter va man har för fisk, ung fisk mindre inrett då man matar på mkt mer!
Sedan kan man inreda lite mer ju mer de växer. men tänk alltid lättstädat! :)
http://tessdiskus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
per.w
Posts: 230
Joined: 15 Jun 2011, 22:41
Real Name: Per Wallman
Location: Eskilstuna

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by per.w » 18 Mar 2012, 12:16

Det jag kan säga om just stendker med min lilla erfarenhet av dem så är de rätt kinkiga med mat om jag jämför med min asiatiska fisk. maten blir liggandes lite längre hos dem och de föredrar oxhjärta och det kan ju crashade vattenkvaliten om de blir liggandes. Men de finns nog dem som har en helt annan uppfattning om de än mig!!! :)




Tess du har rätt om stendker discusen och oxhjärtat , iallafall om köper stor fisk!
Vill man ha stendker fisk och mata dem med annat än oxmix,så bör man satsa på lite
minder storlekar, dessa är mycket lättare att få att ta annan mat såsom granulat,flingor,olika mygglarver mm..

/Per
Det är inte lätt att göra rätt,när det alltid blir fel.

Image

User avatar
tesselituss
Posts: 1247
Joined: 26 Aug 2011, 23:26
Real Name: Therese Helg
Location: Borås
Contact:

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by tesselituss » 18 Mar 2012, 12:27

per.w wrote:Det jag kan säga om just stendker med min lilla erfarenhet av dem så är de rätt kinkiga med mat om jag jämför med min asiatiska fisk. maten blir liggandes lite längre hos dem och de föredrar oxhjärta och det kan ju crashade vattenkvaliten om de blir liggandes. Men de finns nog dem som har en helt annan uppfattning om de än mig!!! :)




Tess du har rätt om stendker discusen och oxhjärtat , iallafall om köper stor fisk!
Vill man ha stendker fisk och mata dem med annat än oxmix,så bör man satsa på lite
minder storlekar, dessa är mycket lättare att få att ta annan mat såsom granulat,flingor,olika mygglarver mm..

/Per

Mina äter dock flingor o pellets och artemia nu men de är ju inga storätare direkt. Mycket "ta in och spotta ut" innan de äter en smula. Men de går som sagt att vänja in dem på annat men de tar sin lilla tid! :)
Men jag skulle nog aldrig köpa stendker igen faktist!
http://tessdiskus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;

JensJ
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2007, 14:28
Real Name: Jens Johanson
Location: Åby utanför Norrköping

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by JensJ » 18 Mar 2012, 21:48

Tack för de goda råden. Och vilka burkar sen :shock:

Jag får sikta in mig på fisk som tar torrfoder. Det passar dessutom med att de kan ta torrfoder från automat när man inte är hemma.
Många mnalar blir det också och då främst otocinclus och corydoras.

Har ni några synpunkter på litteratur med den här inriktningen på diskusakvarium?

Scrap
Posts: 219
Joined: 07 Feb 2011, 20:35
Real Name: Malin H
Location: Örebro

Re: Lite mer kring diskus och växtakvarium.

Post by Scrap » 19 Mar 2012, 14:01

Även jag kan bekräfta Stendker-fisk och deras tendens att tveka inför allt som inte är stendker-mix. Två av mina äter D50-torrfoder efter ca ett halvår mest för att ha något att spotta med men när det är mix som bjuds kan de nästan kasta sig ur karet för att få i sig så mycket som möjligt - särskilt den största blir som tokig när det vankas han blir som en femåring på julafton :lol: Artemia äter de dock också glatt men vita mygg och mysis är det sämre med precis som torrfodret. Mina hemuppfödda stendker-bebisar äter dock allt som bjuds så det är ju en vanesak från att de var små som gör dem kinkiga.
Image

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests