Vattenbyte, inte från kranen?

Diskus för nybörjare
Post Reply
gickan_87
Posts: 43
Joined: 15 Feb 2008, 21:56
Real Name: Erika

Vattenbyte, inte från kranen?

Post by gickan_87 » 12 Jan 2013, 22:49

Sökte runt lite på google om diskus och skötsel och läser att man inte ska ta vattnet direkt från kranen när man gör vattenbyte?

Jag har ju gjort vattenbyte 3 gånger nu, bara på 10% visserligen men fyllt på med kallt vatten från kranen. Så nu är jag ju orolig för att firrarna ska dö :???:

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Vattenbyte, inte från kranen?

Post by stefanr » 12 Jan 2013, 23:34

Det beror mycket på var du bor, och vad vattenverket tillsätter i vattnet. Men på de flesta håll i landet så funkar det med vatten direkt ur kranen. Fråga gärna vattenverket om vattenvärden och eventuella tillsatser.

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Vattenbyte, inte från kranen?

Post by silent » 13 Jan 2013, 00:38

Sökte runt lite på google om diskus och skötsel och läser att man inte ska ta vattnet direkt från kranen när man gör vattenbyte?
Och var har du läst det?
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Vattenbyte, inte från kranen?

Post by Perlan » 13 Jan 2013, 10:34

gickan_87 wrote:Sökte runt lite på google om diskus och skötsel och läser att man inte ska ta vattnet direkt från kranen när man gör vattenbyte?

Jag har ju gjort vattenbyte 3 gånger nu, bara på 10% visserligen men fyllt på med kallt vatten från kranen. Så nu är jag ju orolig för att firrarna ska dö :???:
var ska du då ta vattent ifrån?:P

det man kan göra är att koppla på ett eller två kolfilter från jula om man har konstigheter i vattnet som vattenverket tillsätter. och har någorlunda vatten värden i kranen.

jag bor i ystad och har så dåliga vattenvärden direkt ur kranen man bara kan ha som diskus nörd. jag får köra allt mitt vatten genom ett Osmos filter.

bytar du 10% procent vatten med iskallt vatten märker fiskarna knappt det. det är så lite vatten så det sänker tempen i karet max 1-1.5 grad. värre om du kör ett 50% vatten byte med 8 gradigt vatten då blir det problem.

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests