freddy wrote:Vad jag har förstått så gäller det väl att slå sönder Co2 gasen i så små bubblor som möjligt, så att denna gas blir upplöst på vägen, tills ”vattnet” hamnar i akvariet. Detta fodrar då ett visst tryck och flöde på vattnet som kommer in/ut i Reaktorn.
Själv använde jag mig av en JBL Proflora Taifun Reaktor till ett 375L växt akvarium, men den fungerar inte på samma sätt. Utan där kommer Co2 gasen in, under till, i Reaktorn och sen snurrar gas bubblorna, runt, runt (20 varv) och på vägen, skall då dessa bubblar ha löst upp sig i vattnet.
Denna Reaktor har inga vattenkopplingar utan Co2 gasen stiger/snurrar av sig själv. Reaktorn är kopplad till JBL Flora Controller, som då styr Co2. halten (En JBL Reaktor klarar max 400L.)
Nu använder jag mig av denna Reaktor och Controller till ett 500L Diskus akvarium (bara sand och rötter) .
I 375L Akvariet sitter det ett Amazonas bakgrund (jo jag har 375l akvariet kvar, men jag använder inte det (till salu) och anledningen att jag köpte ett 500L till, var att när jag hade Diskus i detta 375L så hamnade det matrester bakom bakgrunden (med filter system) och var man inte snabb nog att ta bort detta så möglade det snabbt och vatten värdet försämrade snabbt. Detta gällde i synnerlighet för oxhjärta eller annan "färsk foder". Bygger man ett "filter" bakom bakgrunden, bör man se till så man lätt kan suga upp "matrester och annat" som inte har sugits in "filtret".
//
Freddy
Jag har ju kanske 200 liter bakom bakgrunder så jag tänkte lösa problemet med överbliven mat genom att helt enkelt ha några fiskar där bakom också! Det kommer in ljus och ska lägga lite sand där så blir det ett bra hem där också! Ett gäng pansarmalar och några ancistrus så bör det inte bli något liggandes där bakom. :Danne&Poddan: