Nybörjare

Diskus för nybörjare
Post Reply
EmmaWikstroem
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2014, 19:14
Real Name: Emma Wikström

Nybörjare

Post by EmmaWikstroem » 20 Aug 2014, 20:10

Hej allihopa!

Är en alldeles nyreggad användare här på Diskusforum.se så jag hoppas att jag kommer få mycket tips och råd här inne.

Jag fick ta över 3 diskusar av en bekant, lite oväntat men det gick. Personen som jag fick dem av hade 6 stycken från början men tre av dem trillade av pinnen utan symptom av sjukdom eller skador. Så i min dåvarande lilla balja på 120 liter fick jag en blue Diamond hane som inte hade ätit ordentligt hos förra ägaren då dom andra tre simmade på sidan samt två honor. Hanen var mycket mörk i färgen men hos mig började han återfå den fina blåa färgen, dock åt han inte och ett sår som han fick precis vid bukfenorna mer eller mindre frätte sönder hela fisken på 2 dagar trots medicinering av flagyl och vattenbyte. Har bild på honom om intresse finns.

Har nyligen bytt balja åt fiskarna så dom har 375 liter, en förbättring mot 120 liter som dom hade först.

Så, kvar har jag två honor som jag inte vet vad dom heter. En liten hona som är vit i grunden med oranget mönster samt en hona som jag TROR är snakeskin(?). Den lilla orangevita är ettrig som tusan, hon heter Ingbritt och den andra Ingrid. Nämner namnen för er så jag kan förklara mitt lilla dilemma och problem.

Sedan hanen dog har Ingrid inte ätit, och dom var vad jag förstod ett par. Hon fick för 3 dagar sen HIH och jag for på djuraffären i all panik och inhandlade Octazin, slängde över henne i det lilla på akvariumet på 120 liter och medicinerade enligt anvisningar på burken. Såret som var vid höger öga har idag läkt ihop ganska så bra om man jämför med igår då det var rosa och alldeles köttigt.

Hur länge bör jag låta henne simma i "karantän"? Hon äter inte vad jag ser, har provat ge båda mosade ärtor, fryst oxhjärta, flingfoder baserat på kött samt "diskus-pellets".

När bör jag göra ett större vattenbyte? Har medicinerat henne i 3 dagar och på burken står det tre dagars medicinering men inget om vattenbyte.

Tacksam för svar :-)

EmmaWikstroem
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2014, 19:14
Real Name: Emma Wikström

Re: Nybörjare

Post by EmmaWikstroem » 22 Aug 2014, 17:29

Finns det verkligen ingen som kan ge mig svar?

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Nybörjare

Post by Bosse » 22 Aug 2014, 18:28

Det låter trist det du berättar. Jag skulle vilja se bilder. Om du gillar diskusfirren och vill satsa lite på den kan det vara så illa att du bör skaffa nya och då minst 6-7 stycken.
Hur gamla är de du har?
Hur stora är de?
Har du någon aning om dina vattenvärden i burken?

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Nybörjare

Post by Einarsson » 22 Aug 2014, 18:48

Hur är dina rutiner? Vattenbyten hur ofta och mycket? Hur mycket matas dom?

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests