Hej!
På vår mark så finns en källa med ngn form av växt som bor där och är grön, året runt - jag gillar rötterna och "utförandet" på växten; nu till den helt oväntade frågan...
Vad är det f risk m att ta in växter från vår fauna?
Är det riktigt korkat att testa - vad kan hända ?
Är det ngn som vet vad det är?
Bilderna tagna idag.
Tacksam f svar
Mvh
Henrik
Växtfråga (skratta inte)
- short_cuts
- Real Name: HENRIK
Växtfråga (skratta inte)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Real Name: Lennart Lindgren
Re: Växtfråga (skratta inte)
Vår Flora
Det är långt ifrån alla kallvattenväxter som tål 30 grader. Tar du in växter från vatten där det finns fisk så ökar riskerna att du får in något otyg. Ett bad i ammoniumnitrat(skogsgödsel) tar bort en del ohyra men inte allt, det går inte att desinficera.
/Lennart
Det är långt ifrån alla kallvattenväxter som tål 30 grader. Tar du in växter från vatten där det finns fisk så ökar riskerna att du får in något otyg. Ett bad i ammoniumnitrat(skogsgödsel) tar bort en del ohyra men inte allt, det går inte att desinficera.
/Lennart
Last edited by Lennart_L on 17 Mar 2009, 22:18, edited 1 time in total.
- gep
- Real Name: göran ekholm
Risker, du frår med dig bakterier och virus som amazonas fisk ej har emun mot och fisken blir jättesjuk, växten kommer växa intensivt om du tar in den under försommaren, men den kommar växa ihjäl sig mot hösten. En inte helt rekomenderbar grej att göra.
- Fanbyalperna
- Real Name: Christer Nicklasson
Det finns de som tagit in växter från våra vattendrag och det har gått bra. Jag kan inget om detta utan rekommenderar dej att posta din fråga på Zoopet eller Plantswap. Där finns det en del växtexperter och det är även där jag sett de lyckade fallen.
Hälsningar/Regards
Christer
Christer
-
- Real Name: Lennart Lindgren
lyckade fall: kolla med lennart wiklund här på forum
/Lennart
/Lennart
- Fanbyalperna
- Real Name: Christer Nicklasson
Detär med det som med allting annat, för en del går det bra och andra inte.Lennart_L wrote:lyckade fall: kolla med lennart wiklund här på forum
/Lennart
Hälsningar/Regards
Christer
Christer
- short_cuts
- Real Name: HENRIK
Tack
Jag skall slänga in lite växtlighet från vår herres småländska hage i ett litet kar o se vad som händer!
Henrik
Jag skall slänga in lite växtlighet från vår herres småländska hage i ett litet kar o se vad som händer!
Henrik