Doppvärmare

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

Tobias.E
Real Name: Tobias Ekh

Re: Doppvärmare

Post by Tobias.E » 15 Jan 2008, 20:51

Svar från Boris!

Hej

Har du de där värmarna titaniumtube hemma, som finns på bild under
köp av tillbehör, i så fall vad kostar de + frakt?

Den koster : 200w og 300w : 170dk.kr.
Fragt til Sverige koster 165kr.

Boris

Fungerar de bra ?
Finns den i mindre watt tal ?

Ja, de er ok. man kan justere temp. ude fra akv.
Har dem kun i 200 og 300w. Det er det bedste når man har discus, hvis man vi ive varmekur.
Boris

Alex
Real Name: Alexander Ylipää

Post by Alex » 16 Jan 2008, 10:38

Matte_g wrote:Om man vänder doppvärmaren upp och ner så ska den ju inte kunna ta in så mycket vatten, en liten tanke bara!!
Iof har man ett 2100L kar med mördarmaskiner i som käkar doppvärmare till frukost så hjälper nog inte det heller :hura3:

Det hände en liten olycka för ett par år sedan på akvariecenter här i Luleå. en 70 cm redtail som de hade i ett kar råkade svälja en hel 300W jägervärmare...var bara kontakten som stack ut ur munnen. Fisken hade tom. slitit så hårt att den drogs ur vägguttaget (TUR!!) :blush3:

Annars är jag nöjd med jägervärmarna. Som Henrik säger, Så länge man inte sänker dem helt under vatten som det är angivet på värmarna så är det lugnt!
/Alexander Ylipää
Image

Tommy
NDS Member
NDS Member
Real Name: Tommy Holmberg

Post by Tommy » 16 Jan 2008, 10:59

Alex wrote:
Matte_g wrote:Om man vänder doppvärmaren upp och ner så ska den ju inte kunna ta in så mycket vatten, en liten tanke bara!!
Iof har man ett 2100L kar med mördarmaskiner i som käkar doppvärmare till frukost så hjälper nog inte det heller :hura3:

Det hände en liten olycka för ett par år sedan på akvariecenter här i Luleå. en 70 cm redtail som de hade i ett kar råkade svälja en hel 300W jägervärmare...var bara kontakten som stack ut ur munnen. Fisken hade tom. slitit så hårt att den drogs ur vägguttaget (TUR!!) :blush3:

Annars är jag nöjd med jägervärmarna. Som Henrik säger, Så länge man inte sänker dem helt under vatten som det är angivet på värmarna så är det lugnt!
Det låter helt galet, vilken syn. Klarade sig fisken?
:guru: :guru: :guru:
Image

Niclas

Post by Niclas » 16 Jan 2008, 11:11

JÄGER är de bästa alla kategorier!! Har faktiskt inte haft problem med läckage i dem o mina är ofta under vattnet även om tillverkaren ej rekommenderar det.
PWSS är mycket billiga på dem!!
/Niclas

Alex
Real Name: Alexander Ylipää

Post by Alex » 16 Jan 2008, 19:56

Tommy wrote:
Alex wrote:

Det låter helt galet, vilken syn. Klarade sig fisken?
He he... fisken klarade sig. Fick dra ut värmaren som lyckligtvis var hel och hade inte smält sönder magsäcken på stackaren...han simmade helt oberört med doppisen i käften :D
/Alexander Ylipää
Image

Poddan
Real Name: Artur Stensson

Post by Poddan » 16 Jan 2008, 19:59

Du har förmodligen gamla då Niclas ,saknar nog kallibrerings knappen på de du har.

Som Bosse skriver de nya är helt sänkbara.

Kommer iof inte ihåg en värmare som inte varit under vatten hos mig tidigare.
Men fully submersible står iof på paketet på de som jaghar köpt, så de gamla kanske har haft en annan rekomendation.
Har jag isåfall missat :blush3:

Image
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Per
Real Name: Per Ergon

Post by Per » 16 Jan 2008, 20:02

Den äldre gröna varianten har börjat paja för mej med men de har ju 10-15 år på nacken. De nya står det ju faktiskt fully submersible på= dränkbara.
Mvh
hoppsan lite seg där..
/Per

Strixxx
Real Name: Conny Nilsson

Post by Strixxx » 16 Jan 2008, 20:12

Den där kalibreringsknappen kan sitta som berget om man använt värmaren ett tag och inte rört den.
När jag skulle trixa med det trodde jag att det kan ju göra lite försiktigt utan att skrämma slag på fisken.... jo gomiddag!!
Det blev till att koppla ur och använda milt våld, sen att skruva på ringen... tjo.. det var också milt våld som gällde.
När man sen ska ha ner den igen i hållaren skall man nog ha nya sugproppar liggande till det, för de som satt där går sällan eller aldrig att använda igen.

Personligen har jag använt Jäger hela tiden och inte haft något problem mer än med sugpropparna, men Titanium tuberna såg ju skitsnygga ut om man nu vill gå lite på design hållet.
"No bullshit here"

Conny Nilsson

Leopoldi
Real Name: Mikael

Post by Leopoldi » 16 Jan 2008, 20:30

ja hur som helst så pajar mina jäger lite då o då och jag förstår inte hur man kan ha sin värmare utan att doppa den helt under ytan.
Det blir väl att beställa ett par o testa.
Image Image

Henrik.T
Real Name: Henrik.T

Post by Henrik.T » 16 Jan 2008, 20:32

Bosse wrote:
Henrik.T wrote:Hej....jag använder Jäger dock har dom en brist när man sänker dom under vattnet....men men det ska man ju ej göra heller..

Alltid varit nöjd med Jäger avänder inget annat...provat dom flesta & tycker faktiskt dom suger om jag får säga så.. :dontknow:

Henrik .T

Jägers doppvärmare är nu för tiden helt dränkbara, och dessutom kan man kalibrera dem. Den här modellen kom väl ut för några år sedan.
Av de sorter som jag har testat tycker jag absolut att Jäger är bäst, och jag har testat många.
När Tetras värmare kom ut på marknade för flera år sedan hade de kanonpriser på mässan i Duisburg. Jag köpte 15 stycken och samtliga pajade efter några år.
Rena har nyligen presenterat en kanonvärmare som man även kan låta vattnet strömma igenom.

Fanken också Bosse där brast min slogan!!!!

:2tubsup:

Henrik.T
Gammal skit gör ingen glad....
Planer på g

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”