kombinations mätare

Här pratar vi akvarie teknik.

Moderator: Styrelse

uteanders
NDS Member
NDS Member
Real Name: Anders Nordin

kombinations mätare

Post by uteanders » 02 Jan 2008, 08:14

kombinations mätare finns det sånna som mäter ph, Ms.mm som är bra för oss disksus nissar..
Och som är pålitliga :book2:
Och vad mäter ni andra? Och varför? :confus1:
Image

Poddan
Real Name: Artur Stensson

Re: kombinations mätare

Post by Poddan » 02 Jan 2008, 08:40

Kolla på makab.se
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

kaj.p
.Admin.
.Admin.
Real Name: Kaj Persson

Post by kaj.p » 02 Jan 2008, 10:29

Jag mäter enbart pH o microsiemens mS inget annat. ;)

Naplo

Post by Naplo » 02 Jan 2008, 11:02

Återkom me va de blev, är me på jakt efter en

uteanders
NDS Member
NDS Member

Post by uteanders » 02 Jan 2008, 11:13

Skall göra de om jag hittar någon bra..
Fast en ph mätare från Clas Olson har jag nu... Den är nyinköpt så den vet jag inte riktigt om den är att lita på till fullo än.
Image

Mats
Real Name: Mats Majqvist

Post by Mats » 02 Jan 2008, 11:21

Hej.
Ph är det ända som är intressant i mitt fall.Allt annat har med för mycket mat att göra.
mvh Mats

Janne Josefsson
Real Name: Janne Josefsson

Post by Janne Josefsson » 02 Jan 2008, 11:53

Beror ju på befintligt vatten värde, för en månad sen stack mS till 670mS här och ett Ph på 8,5+ att vattnet buffrar otroligt här. Hade flera lekar under denna tid och rommen möglade omgående. För att sänka Ph't krävdes riktigt stora mängder syra. Idag kör jag med Osmos inställt på 80mS och lämnar Ph 7 som är väldigt lätt att sänka. Lekarna idag resulterar i inte ett enda mögligt rom korn. Så nog spelar ledningsförmågan på vattnet en mycket stor roll.

Mvh
Janne

kaj.p
.Admin.
.Admin.
Real Name: Kaj Persson

Post by kaj.p » 02 Jan 2008, 12:24

Mats wrote:Hej.
Ph är det ända som är intressant i mitt fall.Allt annat har med för mycket mat att göra.
mvh Mats
Nu är jag inte riktigt med Mats. pH kan du påverka med övermatning men hur skulle detta påverka microsiemens??
Jag är sedan rätt säker på att konduktiviteten har stor betydelse, tittat man på L malar så gäller i många fall mycket långsam inkoppning om de kommer från ett högre mS tal. Frank Warzel som skrivit flera böcker om sydamerikanska ciklider (mest apistos o Crenicichlor) menar att många arter överhuvudtaget aldrig leker i annat vatten än nitritfritt, surt o mycket mjukt vatten. Kan ju vara något o tänka på det dräller ju inte precis av Altum o Heckel lekar. Om man sedan kollar värden i sydamerika så är det ett fåtal flöden som har ms tal över 100.
http://www.biotopaquarium.de/wasserwert ... eliste.htm
Jag är också i den tron att ett kontinuerligt förhögt mS tal kortar livlängden på fisken. :(

drd
Real Name: Mattias Allroth

Post by drd » 02 Jan 2008, 12:45

Jag köpte en svart hanna kombinerad ph/temp/uS mätare i duisburg på mässan -06 för 130 euro och fick till kalibreringsvätskor. :2tubsup:
Den har fungerat klanderfritt sedan dess, har inte ens behövt byta batteri i den ännu :tumme2:

uteanders
NDS Member
NDS Member

Post by uteanders » 02 Jan 2008, 12:54

Janne Josefsson wrote:Beror ju på befintligt vatten värde, för en månad sen stack mS till 670mS här och ett Ph på 8,5+ att vattnet buffrar otroligt här. Hade flera lekar under denna tid och rommen möglade omgående. För att sänka Ph't krävdes riktigt stora mängder syra. Idag kör jag med Osmos inställt på 80mS och lämnar Ph 7 som är väldigt lätt att sänka. Lekarna idag resulterar i inte ett enda mögligt rom korn. Så nog spelar ledningsförmågan på vattnet en mycket stor roll.

Mvh
Janne
Osmovatten... Kör ni bara osmovatten rakt ner i karen.. Eller tillsätter ni något mera på de..( förutom salter och mineraler)
Image

Post Reply

Return to “Teknik Hörnan”