Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!
Moderator: Styrelse
-
- Real Name: Rickard Joyner
Re: Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!
Blåser liv i en gammal tråd med en fråga.
Jag beställde just ett Pentair filter. Har lärt mig med tiden med mina små och vad det verkar i sammanhanget smått löjliga RO filter på 50 liter per dygn att vattentemperaturen är viktig för produktionstakten. För de av er som kopplat in Pentair / Merlin på tvättmaskin / diskmaskin uttaget som det är tänkt, hur håller ni temperaturen uppe?
Jag har egen brunn, bor på en hög höjd och har lite halvtaskigt tryck 2.5-3.5 Bar. Till mina mindre filter så byggde jag en värmeväxlare (spole) av 6mm slang som jag lade i en 25 liters hink med 300W doppvärmare för att få upp temperaturen på vattnet från c:a 5 grader upp till 20-25 vilket hjälpte avsevärt.
Hur funkar Pentair med så kallt vatten som 5 grader? Eftersom jag lider av ingenjörssjukan så räknade jag på detta, om man räknar på 100 l / h RO, spillförhållande på 1:3 så går det åt 400 l / h.För att höja temeraturen till 25 grader skulle de behövas en värmare på 9.3kW !!! Det funkar ju inte! :)
Kör ni bara kallvatten rakt av och får ändå produktion på 50-100 l / h? Eller är det bättre att bara koppla på blandaren?
Jag beställde just ett Pentair filter. Har lärt mig med tiden med mina små och vad det verkar i sammanhanget smått löjliga RO filter på 50 liter per dygn att vattentemperaturen är viktig för produktionstakten. För de av er som kopplat in Pentair / Merlin på tvättmaskin / diskmaskin uttaget som det är tänkt, hur håller ni temperaturen uppe?
Jag har egen brunn, bor på en hög höjd och har lite halvtaskigt tryck 2.5-3.5 Bar. Till mina mindre filter så byggde jag en värmeväxlare (spole) av 6mm slang som jag lade i en 25 liters hink med 300W doppvärmare för att få upp temperaturen på vattnet från c:a 5 grader upp till 20-25 vilket hjälpte avsevärt.
Hur funkar Pentair med så kallt vatten som 5 grader? Eftersom jag lider av ingenjörssjukan så räknade jag på detta, om man räknar på 100 l / h RO, spillförhållande på 1:3 så går det åt 400 l / h.För att höja temeraturen till 25 grader skulle de behövas en värmare på 9.3kW !!! Det funkar ju inte! :)
Kör ni bara kallvatten rakt av och får ändå produktion på 50-100 l / h? Eller är det bättre att bara koppla på blandaren?
- SuperAquaMan
- NDS Member
- Real Name: Fredrick Johansson
Nu är även jag med i Pentair-klubben så nu är jag lika häftig som skåningarna
Även en konduktivitetsmätare och PH-mätare med här och fler saker kommer nästa vecka.
Även en konduktivitetsmätare och PH-mätare med här och fler saker kommer nästa vecka.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS
AND
KEEP WILD DISCUS
- Discusred
- Real Name: Patrik Wihlborg
Så mycket du babblar med oss, trodde jag att du var skåning :)
- Perlan
- Moderator
- Real Name: Michael Perlborn
ska vi lära dig trimma det? eller du vill vänta liteSuperAquaMan wrote:Nu är även jag med i Pentair-klubben så nu är jag lika häftig som skåningarna
- SuperAquaMan
- NDS Member
Gardenastrypning på spillvattnet var det som gällde va?
Hade vart gott när man betalar vattnet själv.
Såg nu att från första inlägget så har den gått upp i pris. Jag gav 5800 tror jag med extra kopplingar och 3 extra kolfilter.
Hade vart gott när man betalar vattnet själv.
Såg nu att från första inlägget så har den gått upp i pris. Jag gav 5800 tror jag med extra kopplingar och 3 extra kolfilter.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS
AND
KEEP WILD DISCUS
- nikas68
- Real Name: Niklas Norlin
Vart köpte du allt det där blir så jävla sugen på va med i klubben oxå. :Danne&Poddan:
- SuperAquaMan
- NDS Member
http://www.gapswater.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS
AND
KEEP WILD DISCUS
- AmirA
- Real Name: Amir Amini Tabrizi
Tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering i den här tråden. Nu har det gått lite mer än 6 år sen jag skaffade det här filtret. Har ännu inte bytt membran, och kolfilter har strikt bytts var sjätte månad. Ledtalet ligger på 31 uS/cm idag.
De flesta tillverkare vill att man byter membran när enbart 85-90% av jonerna fastnar i filtret. Hos mig där kranvattnet ligger på 390 uS/cm motsvarar det ett ledtal på 40-60 uS/cm.
De flesta tillverkare vill att man byter membran när enbart 85-90% av jonerna fastnar i filtret. Hos mig där kranvattnet ligger på 390 uS/cm motsvarar det ett ledtal på 40-60 uS/cm.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton
- Sarion
- NDS Member
- Real Name: Mattias Korpi
Merlin osmos filter, livet så mycket enklare!!!
Har också blivit pålurad en Pentair av en speciell skåning Det där med trimningen låter intressant, är det en sådan här ni menar?[IMG]//images.tapatalk-cdn.com/15/12/12 ... e46027.jpg[/IMG]
- Perlan
- Moderator
- Real Name: Michael Perlborn
Sarion wrote:Har också blivit pålurad en Pentair av en speciell skåning Det där med trimningen låter intressant, är det en sådan här ni menar?
Går inte att se din länk, på mobil ialf