Temperatur för diskus
- kaj.p
- .Admin.
- Real Name: Kaj Persson
Temperatur för diskus
Intressant artikel
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... php?sid=89" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... php?sid=89" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Real Name: stefan asker
Re: Temperatur för diskus
Intressant. Det skulle va spännande att få reda på om
temp.variationerna - PH - och vattnets hårdet
följs åt. Vad är dessa värden när de leker och vad var värdena innan lek? Alltså vilka vattenvärden triggar igång dom i naturen?- TheRoblin
- NDS Member
- Real Name: Robert Tedegren
Rent logiskt skulle det kunna finnas ett samband mellan dessa parametrar då floderna har två typer av vatten tillskott i form av smältvatten från Anderna som är årstidsrelaterat samt regnvatten som till stor del har passerat mängder av torv. Det är väl det som sedan triggar till lek!
De flesta äggläggande fiskarterna reagerar på temp-sänkning vilket kan ha med att våren kommit till Anderna och tillflödet av kallt vatten.
Dock är frågan vad ph:t blir. Både regnvattnet som passerar den torvrika marken såväl som smältvatten tenderar till att vara surt. Denna situation är väldigt olik vad som händer i våra egna vatten då marken oftast inte är torvrik och då istället neutraliserar ph:t vilket blir tydligt på sommaren. Surhetsgraden i våra vatten höjs kraftigt under våren då smältvatten och regn försurar samt under höstregnen. Dock har våra utsläpp gjort att nederbörden är surare än tidigare (historiskt sett).
Där emot torde de olika vattnens hårdhet kunna påverka ph:t ytterligare.
Kontentan är väl att vattnet i Amazonas alltid är "surt" men att fluktationen sker samt att de olika bifloderna och sektionerna påverkas på olika sätt. För att få en bra bild över hur ens fiskar bör ha blir i så fall ett slags medelvärde eller att någon gör lokala mätningar.
De flesta äggläggande fiskarterna reagerar på temp-sänkning vilket kan ha med att våren kommit till Anderna och tillflödet av kallt vatten.
Dock är frågan vad ph:t blir. Både regnvattnet som passerar den torvrika marken såväl som smältvatten tenderar till att vara surt. Denna situation är väldigt olik vad som händer i våra egna vatten då marken oftast inte är torvrik och då istället neutraliserar ph:t vilket blir tydligt på sommaren. Surhetsgraden i våra vatten höjs kraftigt under våren då smältvatten och regn försurar samt under höstregnen. Dock har våra utsläpp gjort att nederbörden är surare än tidigare (historiskt sett).
Där emot torde de olika vattnens hårdhet kunna påverka ph:t ytterligare.
Kontentan är väl att vattnet i Amazonas alltid är "surt" men att fluktationen sker samt att de olika bifloderna och sektionerna påverkas på olika sätt. För att få en bra bild över hur ens fiskar bör ha blir i så fall ett slags medelvärde eller att någon gör lokala mätningar.
- kaj.p
- .Admin.
- Real Name: Kaj Persson
En hel del arter bl.a apistogrammor leker på temphöjning istället. Detta då vattnet blir varmt o syrefattigt i uttrokade vattendrag o pölar. Detta beror helt enkelt på att ett yngel lättare fixar syrebrist än en vuxen fisk då yngelt är mindre syrekrävande.
-
- Real Name: Mattias bruer
kaj.p wrote:Intressant artikel
Ursäkta bumpen av gammal tråd men är det inte anmärkningsvärt att fiskarna alltså naturligt förekommer i såpass kallt vatten som anges som nedre gränser i artikeln; 23-24ish? Kan ha fel men jag har uppfattat att konsensus är att allt under 27 är big no-no...
Skulle ju vara härligt att slippa doppvärmare (har ett varmt hus)
- Perlan
- Moderator
- Real Name: Michael Perlborn
mina doppvärmare har stått inställda på 25 grader i över ett år nu, dock håller det 27-28 grader nu på sommaren pga högre inomhus tempChandler wrote:kaj.p wrote:Intressant artikel
Ursäkta bumpen av gammal tråd men är det inte anmärkningsvärt att fiskarna alltså naturligt förekommer i såpass kallt vatten som anges som nedre gränser i artikeln; 23-24ish? Kan ha fel men jag har uppfattat att konsensus är att allt under 27 är big no-no...
Skulle ju vara härligt att slippa doppvärmare (har ett varmt hus)
*EDIT* kan även tilläggas att jag har ett pare som går med frisimmande yngel. bara vf fisk
- AmirA
- Real Name: Amir Amini Tabrizi
Hmm, nog därför dina fiskar matvägrarPerlan wrote: mina doppvärmare har stått inställda på 25 grader i över ett år nu
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton
-
- Real Name: Anders Eriksson
Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?
Jag kan tänka mig att högre temp dels hänger ihop med hungrigare fiskar samt fodret som är/varit ämnad för diskus. Tänker då mest på oxhjärta som fisken har svårt att bryta ner om tempen inte är hög.
Jag kan tänka mig att högre temp dels hänger ihop med hungrigare fiskar samt fodret som är/varit ämnad för diskus. Tänker då mest på oxhjärta som fisken har svårt att bryta ner om tempen inte är hög.
- AmirA
- Real Name: Amir Amini Tabrizi
Tyvärr har jag dålig erfarenhet av lägre temp. Mina har inte alls samma aptit som när jag håller 28-29 grader. Men uppenbarligen funkar det hos Micke. Jag har nämligen varit där och kollatpeking wrote:Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton
- Perlan
- Moderator
- Real Name: Michael Perlborn
jag matar med oxhjärta en gång om dagen, svårt o bedöma aptit senaste tiden när det är lekar i karet.peking wrote:Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?
men överlag är samtliga tjocka över pannan o äter bra. sen är frågan om vuxna fiskar behöver lika mycket mat. högre temp ger högre ämnesomsättning. men frågan om det spelar roll för fullvuxen fisk?